Salmon Arkö?

Salmon Arkö

K1 har jag paddlat någon gång för ca 20 år sedan. Egenskaper någonstans mitt emellan Gillöga och VKV Lisa. Bör förses med någon sorts flythjälp. Fungerande relativt stabil skärgårdskajak men inte så sexig.

Finns en 2-mansvariant också som jag tycker mindre om då man sitter lite för nära varandra.

Thure

Ok,

Dom ligger ju på en rätt billig peng, det jag söker är en vettig träningskajak för konditionsträning i Mälaren.
Dvs pass på 1-6h i god fart.

Jag är fd cyklist/löpare och vill lägga upp träningen på ungerfär samma sätt för ev långlopp på sjön.

VKV 101? Struer?

Arkö är mer av en lånturslåda med relativt god packkapacitet. Du når sannolikt relativt snabbt en maxfart med den lådan medan en mera träningsinriktiad låda ger bättre betalt för din teknik och din kraft.

Nackdelen med VKV 101 är att den kan upplevas som väl rank innan du fått träna upp balansen. Danska tillverkare har många alternativ t ex Malik m fl som är ett mellanting mellan VKV 101 och mera långtursinriktade kajaker.

Tror att du får flera bra förslag här i tråden från andra.

Thure

En Coastrunner skulle jag titta på. Eller en Lettman Streamliner. Den senare har jag haft själv och den är trevlig. Coastrunnern har jag hört mycket gott om.

/Erik

Killen på bilden är ingen mindre än Gert Fredriksson.

Danska turbåtar är som sagt tidigare ganska stadiga men hurtiga.

Arneri; sa:

Säkert inte bättre än många andra val, men jag köpte en dansk turbåt som heter Escape, designad av Björn Johansen. För mig tänkt att användas i havet/skärgården utanför Göteborg.

(Funderar ibland, numera, på ett lite längre skrov än 520 - inte för att nå högre toppfart utan för att jag inbillar mig att ett sådant "slingar" mindre vid krabb sjö.)

Det finns som sagt mycket att välja på. Kolla in Kajakdagarna 12-13 maj i Sthlm...

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg