Saknad familj, med lyckligt slut

Om en saknad tysk familj som paddlat ut på Immeln och sedan inte hörts av från tisdag till lördag då de dök upp igen.

Nu fick det en lycklig upplösning, men jag undrar hur många 100 000 kr eftersökningen har kostat bara för att de inte säkerställt att campingen visste om att de skulle vara ute och paddla så länge?

Ställer vi till något nere på kontinenten så brukar det kosta för de som orsakar något liknande.

En i sällskapet säger följande: " De kunde väl inte tro att vi åkt ända från Köln för att bara vara här i två dagar, menar Gaby" min kommentar är, hur skulle campingen veta att de inte tänkt resa vidare i Sverige.

Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13432072.ab

Jag undrar ska allemansrätten gälla för turister? Kanske krav om färdbeskrivningar som ska skickas in och registreras innan de får ge sig ut? Eller de måste teckna någon räddningsförsäkring? Ger det sig ut utan att tecknat en sådan blir de ansvariga för alla kostnader om det inte föreligger en riktig olycka.

mnja....

Till att börja med får du i så fall definera ordet turist. Bara det torde ge en del huvudbry. Sen kan vi ta en diskussion om svenska turister kontra utländska dito. Eller varför inte turister från andra sidan komun eller stadsdelsgränsen...

Det blir ett väldigt kattrakande som bara lär glädja byråkrater och riskera att man undviker att larma så att människor i slutändan stryker med.

Människor gör fel, så är det bara. Skönt att ingen förolyckats och att familjen lärt sig något av händelsen.

//Dag

De möttes på stranden av aftonbladet, aftonbladet var de som skötte kontakten med polisen, aftonbladet var de som sålde artiklar och kvällstidningar.... det luktar som fejk som vanligt från aftonbladet - Sveriges kanske mest oseriösa tidning.

Till att börja med får du i så fall definera ordet turist. Bara det torde ge en del huvudbry. Sen kan vi ta en diskussion om svenska turister kontra utländska dito. Eller varför inte turister från andra sidan komun eller stadsdelsgränsen...

Det blir ett väldigt kattrakande som bara lär glädja byråkrater och riskera att man undviker att larma så att människor i slutändan stryker med.

Människor gör fel, så är det bara. Skönt att ingen förolyckats och att familjen lärt sig något av händelsen.

//Dag

Håller med. En massa undantagsregler gör ingen lyckligare. De lärde sig nog en läxa och lär väl knappast upprepa fadäsen.

Och det händer inte jätteofta så att sätta det i direkt samband med turister är nog att ta i. Även Svenssons kan gott och väl ta lite mindre kloka beslut.

Till att börja med får du i så fall definera ordet turist. Bara det torde ge en del huvudbry. Sen kan vi ta en diskussion om svenska turister kontra utländska dito. Eller varför inte turister från andra sidan komun eller stadsdelsgränsen...//Dag

I detta fallet ansåg jag mig inte behöva definiera "turist", det är väl ganska klart att det är ej bosatta eller medborgare i sverige som avses, i detta fall råkar det vara Tyskar.

När det gäller din andra del "Eller varför inte turister från andra sidan komun eller stadsdelsgränsen" så är det bara ett försök att föra fokus från min frågeställning till att få en fråga att rinna ut i sanden, känner igen taktiken från politiker. Så jag ber dig den frågeställning jag har i tråden, önskar du driva din fråga så är du välkommen att starta en ny tråd om den!

Det är en

svår fråga. Det blir en fråga med politiska inslag.
Självklart tyckte jag som du när jag läste tråd-öppningen, men en stilla eftertanke. Det är ändå liv vi pratar om. Och vem har råd att betala en utryckning, vem vågar ringa och varsko räddningstjänsten? I detta fallet med familjen på Immeln hade campingvärden missat ett mail om fortsatt camping just för paddlingen. Det får inte heller bli en klassfråga där rika vågar varsko i tid men den fattige biter naglar och hoppas på det bästa.

Men om en utryckning skulle ske pga ren nonchalans och slarv från någon utövare, vem som, då kan jag hålla med. Men då ser jag ingen skillnad på om man är skatte-betalare i Sverige eller
inte. Slarv som slarv, Som du ser blir det lite politiska hänsyn.

MVH Glenn

Vad jag är snarare ute efter är den gamla hederliga analoga färdbeskrivningen (handskriven) som ska lämnas på campingar. I detta fall med mail så var inte ens bokningstiden rätt...

Ska man ge sig ut som ej svensk eller bosatt i Sverige ska färdbeskrivningar skickas in över nätet till t ex turistföreningen (om man inte utgår från en camping ed.), för detta tas en avgift ut för deras hanterande samt en försäkringsdel för ev eftersök/räddning.

Ger man sig ut ändå så körs hela processen igång som vanligt, men att de som slarvat får stå för alla kostnader.

Som sagt: Slarv och nonchalans, vem som. Någon ska betala, kan bli försäkringsbolag.
Men ingen skillnad på turister, svensk/ utländsk. Du har min röst.

Ja att det blir ett missförstånd där en säger 2 veckor och en annan uppfattar 2 dagar är allvarligt.

Allvarligt talat. Det var ett MISSFÖRSTÅND. Sådana är svåra att lagstifta bort.

Varför skall turister särbehandlas? Naturligtvis skall alla medborgare lämna färdbeskrivning så fort de går ut, eller ännu hellre så skall alla människor vara märkta med GPS sändare så att de alltid kan följas kontinuerligt.

Varje år rapporteras ca 8000 personer förvunna, unga och äldre är överrepresenterade. Äldre personer behöver ju inte polisen slösa resurser på, de är ju inte lönsamma för samhället så den kostnaden kan ju i alla fall sparas in.

Ja att det blir ett missförstånd där en säger 2 veckor och en annan uppfattar 2 dagar är allvarligt.

Allvarligt talat. Det var ett MISSFÖRSTÅND. Sådana är svåra att lagstifta bort.

Familjen på Immeln stödjer jag helt, missförstånd och ej lästa mejl (min info iaf).
Med nonchalans menar jag dumdristighet och ej följd info. Ex att paddla Högvardsån genom skinnarfallet. Skinnarfallet är ett förbjudet fall att paddla i det anses som för svårt utanför den riktiga eliten. Ger man sig på sådana saker ska inte skattepengar bekosta räddningstjänsten. Kanske ett dåligt ex. men förstå andemeningen. Skattepengar ska bekosta kommunal, landstings och statlig
service. Och inte någons egocentriska böjning.
Jag är väl inte helt enig med trådstartaren men han med mej. hehe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg