Sätt på kapellet och håll i hatten!

Marinen ska ha stor övning på västkusten i början av augusti. De har varit kloka nog att skicka ett förhandsmeddelande till bl.a. kajak- och båtklubbar, men om någon missat det, postar jag här meddelandet en gång till:

"Försvarsmakten genomför under tiden 4-13 augusti en marin slutövning för årets värnpliktiga. Huvuddelen av marinens förband med ca 70 fartyg och båtar samt förband ur armén och flygvapnet deltar, sammanlagt ca 2000 personer.

Övningsområdet sträcker sig i Västerhavet från Varberg till norska gränsen, med koncentration till området Göteborg - Fjällbacka, på både svenskt och internationellt vatten.

På grund av omfattningen av övningen och själva övningsområdet är behovet av information om denna angeläget. Marinens strävan är att genomföra övningen med minsta möjliga störningar för annan verksamhet och allmänheten. Vidare kommer marinen att aktivt informera om övningen för att skapa förståelse för verksamheten.

Båtar och fartyg kommer att förflytta sig både utomskärs och inomskärs både i särskilda militärleder som tillåter snabba förflyttningar och i övriga farleder där vi självklart rättar oss efter den fartbegränsning som gäller.

Många av marinens fartyg drivs idag med vattenjet och är konstruerade för att framföras i hög fart vilket gör att vissa av dem kan dra upp oväntat mycket svall vid låga farter. Därför är det viktigt att folk ute till sjöss förtöjer sjömansmässigt.

Önskar ni mer information, vänligen kontakta Bjarne Svensson, Informationschef på Älvsborgs amfibieregemente. Tel 031-69 28 17, 0706-69 26 23, E-post: bjarne.svensson@amf4.mil.se "

hälsningar
Jens

Dags att skaffa radarreflektorer?

Wow, vad trevligt att de ska göra det såhär mitt i semestern... :)

Men jag har en allvarlig fråga: Jag har hört att vissa av marinens båtar kör så snabbt att de bara går på radar, ekolod, gps och liknande. Ingen hinner helt enkelt titta ut i verkligheten. Åtminstone var det vad de sa när jag mönstrade. Kanske var det bara för att det skulle låta lite fräckt, jag vet inte.

Men om det nu är så de gör, borde ju risken att bli påkörd när man paddlar vara överhängande. Är det alltså läge att anordna radarreflektorer?

Någon som har ett bra tips på hur man sätter fast en sån där stång med en ölburk på (jag har hört att det ska vara det bästa)?

Hm, det var snabbt.
Nog hinner dom titta om racerbåtarna som kör långt mycket fortare hinner men dom kan köra fort i mörker och dimma om dom nu skulle vilja det.

Dom som jag sett med flaggstång har haft skäddakajaker som varit förberedda för roder, man har då helt enkelt stuckit ner en pinne där rodret skulle ha varit.

Funkar det inte att rulla in sig i aluminiumfolie och paddla runt som en chokladbanan på grillen?
Störra yta och minst lika osnyggt.

JL

Liten radarreflektor meningslös

Det har till och från, i dessa spalter och annorstädes, förekommit spekulationer om att tillknycklade ölburkar, aluminiumfolie eller annat liknande skulle kunna fungera som radarreflektor.

Så är det inte. Tro mig, jag har kört mycket radar, jag har varit med om att göra reflektortester och mina erfarenheter styrks dessutom av alla andra jag känner som har erfarenhet av radarnavigering.

Ska en radarreflektor göra någon nytta, måste den vara välkonstruerad (exakt räta vinklar) och tämligen stor. De där som sitter på segelbåtar och på sjömärken är de minsta storlekar som har någon effekt. Allt annat är bara hokus-pokus och onödig barlast.

Vidare bör en radarreflektor ha viss höjd över vattnet för att göra nytta. En meter skulle räcka långt, men den metern är svår att åstadkomma i kajak, om klumpen i andra änden väger flera kilo och ger avsevärt vindmotstånd.

Fast det hade förstås varit kul att se Johan inlindad i aluminiumfolie från topp till tå...

Under den här övningen är jag säker på att Marinens folk kör med noggrann radarobservation (vilket sällan är fallet med anann sjöfart). Det innebär att de ser det som går att se, men inte mer. Kajakernas vanliga knep, att hålla sig undan, är som vanligt att rekommendera.

Vi är igelkottarna på havets motorväg. Med eller utan reflektorer.

hälsningar
Jens

Re: Dags att skaffa radarreflektorer?

kajakmicke; sa:
Men jag har en allvarlig fråga: Jag har hört att vissa av marinens båtar kör så snabbt att de bara går på radar, ekolod, gps och liknande. Ingen hinner helt enkelt titta ut i verkligheten. Åtminstone var det vad de sa när jag mönstrade. Kanske var det bara för att det skulle låta lite fräckt, jag vet inte.

Nu vet ju inte jag vad marinen kör med för båtar idag, men det låter inte så trovärdigt. Det är nog snarare fråga om en höna som blivit en fjäder, nån har sagt att de KAN göra det och sen har det blivit förvrängt till att de alltid gör det....

Jag gjorde lumpen på robotbåt och där var det alltid minst en rorgängare och en utkik utöver manöverofficeren på bryggan (oftast var det två utkikar, tror det bara var i basgångberedskap som det bara var en). Dessutom satt en man vid radarn i stridsledningscentralen och navigerade helt efter radar (och ekolod). Och motorerna sköttes av en man i maskincentralen.

Däremot kan jag kanske tänka mig att när det gäller amfibiekårens mindre båtar så kan det kanske hända att det slarvas. Men å andra sidan tror jag då snarare att det är tvärtom, att de struntar i radarn och bara kör visuellt.

Men att man inte hinner med att titta på verkligheten låter lite skumt... Ett varv för radarn tar ju uppemot två sekunder och på den tiden kan det hända mycket i närområdet, så radarn blir aldrig bättre än synen så länge det inte är nedsatt sikt.

Re: Liten radarreflektor meningslös

kajaken@yahoo.com; sa:
Under den här övningen är jag säker på att Marinens folk kör med noggrann radarobservation (vilket sällan är fallet med anann sjöfart).

Bra påpekande, marinens radar används ju för att upptäcka saker som man inte kan se (t.ex. stealth-båtar) så de har som sagt var troligen VÄLDIGT mycket bättre uppsikt än handelsfartygen (som antagligen skiter i om de råkar köra över en kajak eftersom det nog kostar mer för dem att komma en timme för sent).

Om vi tar mina erfarenheter igen så har en robotbåt TVÅ radar. En för navigation och en för spaning. Vid klart skepp sitter det normalt 5 personer i stridsledningscentralen som tittar på någon av dessa (navigatör, stridsledningsofficer, stridsledningsoperatör, fartygschef, vapenofficer) plus en man på bryggan (manöverofficer). Det är alltså sex personer som mer eller mindre ägnar sig åt att ha koll på radarn. Hur många är det på en oljetanker? Det sitter väl typ en man på bryggan som läser tidningen...

Riktigt så illa är det inte

nermander; sa:
...VÄLDIGT mycket bättre uppsikt än handelsfartygen (som antagligen skiter i om de råkar köra över en kajak eftersom det nog kostar mer för dem att komma en timme för sent.

Hmm, vår vänlige och skicklige befälhavare på den färja där jag försörjer mig (som maskinist) skulle nog bli ledsen om han läste det där... Riktigt så illa är det inte. Gänget på bryggan (det är flera personer när vi går inomskärs) har god koll på läget, och gör allt vad de kan för att undvika att köra på någon. Vilket inte alltid är lätt en lördagseftermiddag i skärgården...

Men visst är det så att Marinens båtar är de som har allra bäst radarkoll.

hälsningar
Jens

Re: Riktigt så illa är det inte

kajaken@yahoo.com; sa:
Hmm, vår vänlige och skicklige befälhavare på den färja där jag försörjer mig (som maskinist) skulle nog bli ledsen om han läste det där... Riktigt så illa är det inte. Gänget på bryggan (det är flera personer när vi går inomskärs) har god koll på läget, och gör allt vad de kan för att undvika att köra på någon. Vilket inte alltid är lätt en lördagseftermiddag i skärgården...

Men er färja kanske heller inte är skriven i nån bananrepublik för att få lägre skatt?:)

Visst tog jag i lite, men på t.ex. finlandsfärjorna är det (såvitt jag sett) bara en man på bryggan när de går utomskärs (men inomskärs är det nog fler). Och med tanke på andelen oljedumpningar som görs så finns det nog gott om fartyg som inte visar så mycket hänsyn till andra än sina kunder.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lskoog transport av kajak- bästa sätt Paddling allmänt 11
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg