Säsongsarbete i snön..

Har planer på att ge mig av till Alperna, nästa vinter och jag har en rätt stor fråga till er.

Vilket land har varit bäst för er som gjort någon säsong, Italien, Frankrike eller något annat land.
Mina resor sträcker sig till Franska alperna Chamonix, Argentiére, Val´disere platser som jag varit nöjd med. Men jag är öppen för förslag, Canada kanske...

Som sagt detta är en stor fråga men jag tar gärna åsikter och erfarenheter från er som varit borta..

Jan a Bum to be ;)

Guest

Gäst
Akta dig

Jag avråder dig med tydlighet för att åka och knega.

1. Dåligt betalt
2. Ryktet att du är en knegers kommer förfölja dig
3. Du hinner och orkar inte åka skidor
4. Blacka killar får inte kyssa vackra flickor

Lär dig istället dra in pengar så du kan åka på semester.

Norge

Ett alternativ om man vill tjäna pengar och åka skidor är att dra till Norge. Jag säsongar i Hemsedal, har tid både att åka och drar in en del pengar (speciellt när växlingskursen är 1 NOK=1,25 SEK). Kanske inte lika fantastiska åk (men bra! finns även bra isklättring och helt OK fjällturer) som Alperna men å andra sidan kan du dra till Alperna ett tag för pengarna man tjänar här om man känner för det.
Efter ett tag förstår man vad folket säger också...

Italien

mitt förslag till dig är Italien kan du lite språk så åk!. har varit och säsong både i frankrike och italien. i italien tjänar du dåligt men du kan ju alltid jobba natt eller morgon som jag gjorde och leva snålt så får du max skidåkning ändå! det är ju därför man åker??!! människorna är svåra i ca:två veckor till du ställt om till deras tempo. men sedan kommer du träffa hjärtliga människor även på de stora skidorterna (alltså inte som i frankrike där skidåkningen är väldigt mycket bussiness på de stora orterna. /stick medans du kan!!!!

Re: Norge

malou; sa:
Ett alternativ om man vill tjäna pengar och åka skidor är att dra till Norge. Jag säsongar i Hemsedal, har tid både att åka och drar in en del pengar (speciellt när växlingskursen är 1 NOK=1,25 SEK). Kanske inte lika fantastiska åk (men bra! finns även bra isklättring och helt OK fjällturer) som Alperna men å andra sidan kan du dra till Alperna ett tag för pengarna man tjänar här om man känner för det.
Efter ett tag förstår man vad folket säger också...

Vad arbetar du med i Norge??

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg