Särkses Yngve

Av ren nyfikenhet ...

Alla koordinatsystem jag mött sen grundskolan har X horisontellt och Y vertikalt. Det enda undantag jag stött på är rikets nät.

Är det nån som har en susning om varför kartnätet vänder upp-och-ner på begreppen?

(Det gällde att hålla tungan rätt i mun i lumpen, när man lade in målkoordinaterna för granatkastarbeskjutningen. Gärna kl 3 på natten efter en vecka på Kosta skjutfält)

/Sven
 
Håller med

Håller fullständigt med dig, och jag frågar mig själv varje gång jag använder Rikets nät (Swedish Grid), vilket är nästan varje dag hur man kunde vara så korkad att skifta X och Y från det normala d.v.s. X som abskissa och Y som ordinata när man införde detta för övrigt smarta system.

Per Brune /civilingenjör och GPS användare
 
Inte konstigt

Jag skulle gissa på att rikets nät en gång i tiden infördes av armén och vad jag förstått så gör armén det mesta på sitt sätt av någon outgrundlig anledning.
 
kanske såhär?

Kan det inte vara så att det helt enkelt är att se som massor med X-axlar som ligger på olika positioner och därför numrerar man x-axlarna och därför känns det som om X-koordinaten är på Y-axlen och motsv.

Vad vet jag. Vore kul att få reda på hur dte ligger till allafall

// Martin
 
Svar från Lantmäteriet!

Det här var så intressant att jag lät frågan gå till Lantmäteriet. Tack till Ronald Kilström, Bengt Andersson, Hans Granegård och Martin Lidberg för svaret nedan!

"Det verkar inte helt enkelt att få fram ett säkert svar på varför ... Efter diverse efterforskningar och diskussioner är läget som följer:

I P.G. Roséns skrift "Om den vid svenska topografiska kartverket använda projectionsmetoden", tryckt 1873 i Stockholm används ett plant system med y mot norr och x mot öster. När Karl D.P. Rosén i början av 1930-talet står för utgivandet av Tabeller för Gauss´ Hannoverska Projektion" anges x mot norr och y mot öster. Karl D.P. anger ett antal referenser, bl a Krügers "Konforme Abbildung des Erdellipsoids in der Ebene", 1912. I Krügers skrift är x mot norr och y mot öster. En gissning blir att Karl D.P. helt enkelt bara följer samma konvention som Krüger.

En aspekt som framförts är att eftersom azimuten mäts medurs från norr är det praktiskt att välja x mot norr och y mot öster. På så sätt bevaras hela formelapparaturen som vi är vana från andra områden.

Enligt J-M Becker har han stött på teodoliter i Frankrike med omkastad riktning på graderingen av horisontalcirkeln. Detta kan eventuellt ha att göra med att man i Frankrike har haft y mot norr och x mot öster.

Vi kommer nog inte längre utan mycket dyrbara studier"
 
X och Y

Kan det vara så enkelt som att latiduden anges först och longituden sedan. Då blir latituden = x = norrut och longituden = y = österut.

/Anders
 
Förklaring på kordinatsystem m.m.

Hmmm, jag har tappat bort min ord bok, Vad betyder: abskissa, ordinata, och teodoliter?
Kan någon förklara eller finnes det någon sida på nätet som förklarar de olika kordinatsystem (det är tre olika har jag för mig)

///Gunnar
 
Minnesregel

I lumpen lärde vi oss tänka så här när vi tog ut koordinater på en karta: Först tar man hissen upp till rätt våning, sen går man till rätt rumsnummer (alltså lodrät först (X) och vågrät sen (Y). Har dock ingen förklaring till varför det ser ut som det gör.
 
X och Y ligger helt rätt

Den fullkomligt logiska förklaringen jag hört till de skenbart omkastade x- och y-axlarna är denna: Det finns ju en tredje axel också, z-axeln, dvs höjden. Höjden räknas positiv uppåt från kartan/marken givetvis. Jämför detta med hur man ritar en tredje axel på ett papper. Då går z-axeln inåt, nedåt, ner i bordet i den positiva riktningen, dvs vi tittar i den positiva riktningen. Om vi nu för över detta till kartan, motsvarar detta att vi tittar från papperets undersida uppåt, eftersom när vi tittar på en karta tittar vi från hög höjd nedåt, dvs i z-axelns negativa riktning. X-axeln kommer då att gå åt VÄNSTER (positiv riktning) medan y-axeln fortfarande går uppåt på papperet. Nu är det ju väldigt bakvänt att värdena ökar åt vänster på en axel, normalt ökar de ju åt höger. Man har då helt enkelt vridit det 3-dimensionella koordinatsystemet 90 grader medurs runt z-axeln. Simsalabim hamnar då x-axeln uppåt på papperet/kartan och y-axeln åt höger (positiv riktning) och vi har vårt Rikets nät. Konstigare än så är det inte, fast man kanske måste rita upp det för att bli helt övertygad.
[Ändrat av L-G 2002-10-11 kl 21:18]
 
Bortkollrad

Ööhhhh.... Där blev jag bortkollrad, kanske beror det på att klockan är 21.15 en fredagskväll och jag sitter kvar på jobbet. Dags att gå hem. Kanske fattar jag bättre på måndag morgon. Just nu känns förklaringen att det är ett militärt påhitt för att jäklas som mest trolig!

Godnatt!

Joakim
 
Nytt försök

Det är inte så lätt att beskriva tredimensionella ting i text och det är inte så himla lätt för läsaren att se allt framför sig heller. En bild säger mer än tusen ord i detta fall. Jag hade nästan väntat mig några konfunderade inlägg, men jag hoppades att man åtminstone skulle göra sig besväret med att tänka igenom vad jag skrev, innan man skriver sitt motinlägg. Nåja, jag har ansträngt mig lite till för att alla ska förstå och här kommer ytterligare hjälp.

Ett sätt att åskådliggöra XY-axel-problemet är att rita upp ett vanligt koordinatsystem på en genomskinlig plast, t.ex. overhead-plast. Se till att märka axlarna med x och y och att sätta pilar i den positiva riktningen (dvs y uppåt och x åt höger). Som z-axel kan man ta en knappnål och trycka igenom origo. Den positiva riktningen är då i nålens spetsriktning. Om man nu låtsas att plasten är en karta så måste man titta genom plasten från andra hållet, dvs från stort z (=höjd) mot 0 (= mot markytan= mot plasten). X-axeln ökar nu åt vänster i stället för åt höger. Vrid nu plasten 90 grader medurs runt knappnålen och du får rikets nät. Det här är inte så svårt som det kanske låter.

Som extrauppgift kan du försöka att vrida och vända plasten så att du får ett ”normalt” koordinatsystem med x horisontellt, ökande åt höger (=österut), y vertikalt (=norrut) och z ökande mot dig, som en del tycker det borde vara på våra kartor av inläggen ovan att döma. Går det? Nix. Slutsats: Om man följer konventionerna för hur man ritar tredimensionella koordinatsystem, kan man bara lägga axlarna som de nu ligger i rikets nät (under förutsättning att man räknar höjden över havet som positiva tal och havsytan=0).

Sedan kan man ju fråga sig om man alltid måste följa konventionerna, men det är en annan sak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gladegp Xerxes o Yngve Navigering 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg