Sänkbar Expeditionsryggsäck

nytta o nytta.....

Jag tror att detta är en av, förmodligen 100-tals (1000-tals ?) prylar som diskuterats på utsidan som har egenskaper långt utöver vad en vanlig människa någonsin kommer att ha nytta av.

Men man skaffar väl 'onödigt' bra prylar av många andra skäl än extrem användning. T ex för att ha lite extra marginal, njuta av extra bra kvalitet och förhoppningsvis funktion, kanske drömma sig bort till den extrema äventyrs-situation som produkten klarar men inte en själv klarar, och naturligtvis ibland även för den upprymda känslan man kan uppleva av att köpa en 'onödigt' bra pryl till :cool:

Så inget konstigare än så med denna tråds produkt heller väl ?
Som jag tycker verkar väldigt bra dessutom, om behoven är lite utöver det vanliga alltså...

Per D

Är man ute i regn så kommer man att få fukt i ryggsäcken när man öppnar den, eller om man lägger ner blöta saker. Är den helt vattentät så är man säker på att denna fukt kommer att stanna kvar där.

Jag letade efter den starkaste och tåligaste ryggsäcken för allehanda Expeditioner mm.

Länk till Sänkbar ryggsäck

Henning

Verkar helt klart intressant. Jag ser helt klart en fördel med en riktigt vattentät säck som dessutom tål lite hårda tag. Den här verkar ju också vara hyfsat lätt. Skulle vara roligt att känna och klämma lite :)

Vad "folk behöver" är ju en annan sak som bara var och en kan svara på för egen del.

Vad vi läst oss till gällande Friluftsnomad och hans sysselsättningar så tror jag han tillhör den fraktion av befolkningen som faktiskt har nytta av en sån här säck... Jag ser fram mot en recension så småningom! Särskilt huruvida den fungerar som flytetyg i raftingliknande sammanhang ;)

Hej!

Svar till olika personer:

Alven:
Hej! Ja det stämmer bra att jag har nytta av en sån här säck och är mäkta trött på att köpa nytt hela tiden. Jag testar mina grejor oftast till bristningsgränsen och är kräsen till tusen,
Vad gäller flytförmågan så finns den även med extra inflate och deflate munstycke som tillbehör
Det är tänkt att man ska kunna bygga en hel massa grejor med säcken.

Pfeifen:
Hej! Hur den känns, något mellan en luftmadrass och Mjölner men med ett okännsligare yttre.
En del av Westwaters produkter kan eventuellt komma till sverige i slutet på sommaren (om jag minns rätt).
man kan idag bara importera från USA så vitt jag vet, det blir inte precis billigt med alla avgifter.
Länk till Westwater

Klager:
Hej! Med tanke på regn t.e.x, grejorna blir gradvis blötare om det kontinuerligt regnar, Dag för dag så accumuleras det fukt, men, om ryggsäcken är helt tät så accumuleras inget under tiden säcken är stängd med en vanlig så accumuleras det hela tiden.
Ska man sedan hålla på med aktiviteter där ryggsäcken kommer i direktkontakt med vatten så är det som jag skrivit på www.nomadsidan.se att de vanliga "vattentäta säckarna läcker in efter ganska kort tid.

Vidare så samlar säcken ingen tyngd under regn och jag har inte tänkt så mycket på att sänka den i sjön och hämta den senare (även om jag kommer testa det med) utan för att ha goda marginaler under blöta förhållanden,
Om det normalt tar 5-7 stadiga regndagar innan allt är surt och luktar så kan jag nog skapa mig 10 eller mer med denna.

Att överdimensionera ger mig ochså mer tid / år av slitage, De ryggsäckar som varit "Vattentäta" som jag provat har hittils varit dugligt vattentäta en kort tid och sedan övergått till att vara regntäta, och det duger inte.

Henning

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg