Sälja klätterutrustning...

Hej!

Tänkte höra om man kan/bör sälja begagnad klätterutrustning?
Minns inte hur många års hållbarhet de olika prylarna har. Köpte på mig massa prylar för sisådär 3-4år sen och har inte använt dem särskilt mycket, känns synd att de bara ska ligga i garderoben och damma :)

Någon som kan svara på hur lång "hållbarhet" klätterutrustning har? Tex slingor (har även oanvända), kilar, friends, karbiner, drawstrings (tror jag d heter).

Rep har jag förstått att man kankse inte bör sälja?
 
Det som är av metall har "oändlig hållbarhet", dvs det blir inte dåligt av ålder, bara av slitage och/eller vanvård. Så karbiner, kilar, och annat sånt skrot tror jag att de flesta tycker känns helt okej att köpa begagnat, åtminstone om det inte varit med om några uppseendeväckande fall.

Mjukdelarna är det ju värre med. Dels blir de sämre med tiden även om man förvarar dom så bra man kan, och dels kan de försvagas av kontakt med kemikalier utan att det syns på dem. Att döma av snacket här på forumet är det inte många som överväger att köpa rep och slingor begagnade.

Det går ju alltid att lägga upp grejerna på Prylmarknaden och se hur det går. Men var för allt i världen ärlig om vad grejerna varit med om, för det kan ju dyka upp nån som tänker satsa sitt liv på att du talar sanning.
 
Har du inte förvarat grejerna i ett garage/kemiverkstad är det bara att kränga på. De flesta av oss har grejer som är upp till 10 år gamla, och bryr oss inte. Folk gillar att köpa begagnat!

(Förr var det tabu att sälja klättergrejer).
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg