Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare

Vi ska i sommar ta en tur i fjällen med vår drygt 1-årige son samt två vänner som inte tidigare vandrat i fjällen. Finns det någon som har tips på lämpliga områden? Vi har själva varit lite inne på norska fjällen i och med att man kommer väldigt nära fjället direkt och slipper transportsträckan upp till kalfjället. Vi är också osäkra på om vi ska välja stugtur eller ta med tältet. Skulle vara tacksamma för tips från andra som varit på tur med så små barn och även vad man bör tänka på i övrigt när man tar med sin lilla till fjället.
 
på barnets vilkor

Det finns en hel del skrivet om detta tidigare här. Det jag tänker på direkt är att investera i en bra bärstol eller bärsele (till exempel Ergo NG). Självklart också att göra det på barnets villkor, men vad det kan betyda i praktiken måste ju varje förälder själv utröna och avgöra. En fördel med tält är att man kan stanna när det krisar (gäller kanske mer större barn som går själva). Stugboende ger ju möjlighet till betydligt lättare packning, vilket såklart är en mäktig fördel.
 
Storulvån med omnejd + boktips!

Ett ofantligt bra tips är att kolla i boken Familjens utflyktsbok av Öystein Köhn, vilket är den klart bästa boken inom ämnet jag sett. Vi använder den på BF-programmets friluftslivskurser på ggymnasiet, för elever som senare skall jobba med att anordna turer för olika åldersgrupper.

Att vandra runt i området kring Storulvåns fjällstation är lämpligt med små barn. Lätt att ta sig dit och fina dagsturer kan göras i alla riktningar.

Lycka till!
 
Självklart kommer det att bli på vår sons villkor, han ska ju tycka att det är roligt att vara i fjällen han med. Jag ska verkligen kolla upp boken du tipsade om, jag har haft svårt att hitta just litteratur om fjällen och barn. Är fortfarande osäker om vi ska välja tält eller stugor men det kanske blir en kombination av båda. Tack för era tips och har ni fler får ni gärna lägga till dom med!
 
Själv ska vi gå stugtur i Abiskotrakten och försöka hålla nere dagsetapperna. Med tanke på packningen skulle jag personligen inte tälta, det blir tillräckligt mycket att bara på i alla fall.
Ett alternativ kan vara att åka till någon turiststation (t.ex Abisko) och gå dagsturer.

Håller med om att Storulvån kan vara ett lämpligt alternativ. Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån är hyfsade etapper och om era vänner inte är fjällfanatiker uppskattar dom kanske 3-rätters middag.

/Ulf
 
Små barn brukar inte tycka det är så mycket skillnad på att gå utanför dörren och vara i fjällen. Man brukar ju säga att små barn tycker även att utflykten hemmavid är ett äventyr.

Så jag tror ju inte riktigt att man kan "sälja in" fjällen sådär till en ettåring utan det man måste göra är att se till att det inte blir obekvämare än hemma (för då kommer ettåringen tycka att det är roligare i närmsta skogsdunge hemma).

Man ska inte försöka inbilla sig att det är för ettåringens skull som man gör vandringen, att man tar med sig en ettåring blir för sin egen skull.
 
Helilly; sa:
Självklart kommer det att bli på vår sons villkor, han ska ju tycka att det är roligt att vara i fjällen han med. Jag ska verkligen kolla upp boken du tipsade om, jag har haft svårt att hitta just litteratur om fjällen och barn. Är fortfarande osäker om vi ska välja tält eller stugor men det kanske blir en kombination av båda. Tack för era tips och har ni fler får ni gärna lägga till dom med!

Tråkig teoretiker man är men jag har mycket svårt att tro att en 1 åring riktigt kan uppskatta en fjällsemester. För denne är det knappast någon skillnad mellan en stadspark eller Patagonien.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
magda_ Fundrar på fjällen med barnen Barn och friluftsliv 7
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
mmamma hösttur i fjällen Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
Aps Fjällen Barn och friluftsliv 1
Granbacken Hur ung kan man vara i fjällen? Barn och friluftsliv 12
Katarina från Dalarna Sommaren 2006. Med barn i fjällen Barn och friluftsliv 6
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9

Liknande trådar