Sälen

Jag funderar på en tredagars tur under hösten och mina närmaste fjäll är Sälenfjällen. Frågan är om det är "vandringsbart" där eller om allt bara är en enda stor skidbacke? Vore tacksam för svar om det är någon som vet.
Pär

Jag funderar på en tredagars tur under hösten och mina närmaste fjäll är Sälenfjällen. Frågan är om det är "vandringsbart" där eller om allt bara är en enda stor skidbacke? Vore tacksam för svar om det är någon som vet.
Pär

www.visf.com har ganska mycket info om området.

Själv har jag sedan en tid landställe i närheten. Mitt intryck är att området är fantastiskt med blandningen av skog och visserligen små, men fjäll. Om jagt skulle göra en vandring så skulle jag snirkla fram mellan skog och fjäll (enkelt med hjälp av kartan att undvika de tätast befolkade områdena). En skogstur med mersmak helt enkelt :). Har man några dagar till så kan man enkelt vandra upp till Fulufjäll också :).

//J

Tackar för svaret! Bara att inhandla karta och börja fundera lite djupare. Jag har inte mer än tre dagar att sätta av till vandringen, tänkte smita lite tidigare på en torsdag och sticka iväg. Själva vandringen startar alltså på fredagen och arbetet startar på måndagen. (suck)

Vandra i Sälen

Hej!

Om man åker lite norr om Sälen-Transtrands fjällen kommer man till Fulufjället som är lite mer vildmark och bra ledat med bla. Kungsleden längs med fjället.

Mvh Stickan

Ha ha, han kanske skulle åka dit och titta...det var fjäll när jag var där i somras i alla fall :).

Att det växer en och annan tall, gran eller björk på våra lågfjäll är ju ingen nyhet precis...om hans definition av fjäll gäller, så får vi räkna bort stora delar av fjällkedjan fr o m Dalarna till Norrbotten...

//J

Hej!

Om man åker lite norr om Sälen-Transtrands fjällen kommer man till Fulufjället som är lite mer vildmark och bra ledat med bla. Kungsleden längs med fjället.

Mvh Stickan

Vill bara rapportera att jag följde ditt råd och valde Fulufjället. Jag höll mej till södra änden och är mer än nöjd! Väldigt fint område som jag nog utforskar lite mer nästa sommar. Hoppas på bättre väder då, nu var det regn och blåst på fredagen, sol och jätteblåst på lördagen, det hela avslutades med snö på söndagen.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg