Säkringsfråga.

Har precis fått tag på filmen "Jag klättrar" och kikade lite på den i går. I filmen under första kapitlen med säkring så säger det att klättraren/förste man inte får säkra sig med en karbin mellan selen och repet, utan att repet ska bindas in direkt i selen. När jag gick en säkringsutbildning på Crux för länge sedan så fick jag lära mig att säkra på precis det viset - att dra en karbin genom repet och sedan direkt in i selen.

Hur gör ni? Skiljer det beroende på vad ni klättrar för någonting? Är det en mycket större risk att klättra med karbinen emellan i stället för att knyta in sig direkt? Teoretiskt sätt så blir det förstås en extra länk mellan selen och repet som kan gå sönder, men en karbin ska ju ändå hålla för bra många kilo och om det är någonting som går sönder så är det väl snarare repet som ger vika före karbinen? Eller är det av någon annan anledning som man inte för/bör säkra sig med en karbin mellan repet och selen?

det är en onödig felkälla för ettan, som är den som faller hårdast och stökigast, och dessutom går det åt en extra skruvkarbin.

repet och selen är mycket mindre benägna att gå sönder än en karbin.

"jag klättrar" är mer en översikt som inte går in så djupt på varje sak.
den är inte lika ingående som en kurs behöver vara, och såna kan också vara litet mer specialinriktade.

Jag vänder på frågan... Finns det någon anledning till att änvända en karbin mellan?

Under en 'prova på' topprepsklättring med en massa folk så kan det hända att säkraren av ren lathet använder karbiner, men att lära ut att man altid ska ha en karbin där låter riktigt märkligt.

En stor anledning till att inte göra det är att karbinen kan mycket lätt hamna på tvären. Titta på karbinens värden så ser du att den är bra mycket svagare på tvären. Ska du liksom hela tiden titta efter om karbinen ligger rätt innan du tar ett fall? Denna problem existerar inte när man använder endast repet.

Risken är inte så mycket att karbinen kan gå sönder (även om det ju är onödigt att ta den lilla risken) som att även en skruvkarbin kan råka gå upp om du använder den på det sättet. (Ja, det lär ha hänt i verkligheten)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg