Säkring tak

Kanske inte rätt forum men jag försöker ändå:

Önskar lite tips om att säkra sig vid takarbete. Har en topprepskurs i bagaget men inget mer. Tanken är att jag skall plocka takpannor och klättra som vanligt på bärläkten men ha ett rep kopplat för att skydda mig mot fall. Tanken är att jag skall jobba med sträckt lina.

Tips på materiel och inköpsställe.

Det kanske finns någon kring Hörby i Skåne som skulle vilja åta sig ett enklare extrakneg och hjälpa mig till rätta i början.

Senast ändrad:
Tänkte klättra utan säkrare och med rep förankrat på andra sidan taknocken. Som jag ser det behver jag rep(!), sele och någon form av replås som håller sig låst och behöver manövreras för att öppnas.

Det första du bör skaffa är en kollega, du ska aldrig jobba ensam på höjder. Sen är det olika om du bara vill ha det som fallskydd, då kan du ha en pryl som löper fram och tillbaka och nyper när du faller. Lutar det lite mer så vill du ha något som du kan stå fast i och få stöd av. Ytterligare en variant är när du ser till att linan hindrar dig från att komma fram till kanten där det är fallrisk vilket kan fungera bra på t ex platta tak.

Det finns en del olika pryttlar som gör jobbet och dessutom några olika skolor om hur det ska göras. Böcker finns men inte på svenska, däremot finns det ett antal företag som utbildar i just detta.

Några bra tips kan du kanske hitta i petzls katalog för arbetsutrustning på deras hemsida.

/Robban - Auktoriserad Professional Rope Access Technician

Det är just detta som är problemet när man som glad amatör söker mer information om ett ämne, det blir så otroligt mycket som skall läras och kostnaderna skjuter i höjden. Riskerna är naturligtvis lika höga för alla men helt plötsligt blir projekten så omfattande både i tid och pengar att man helt enkelt klättrar upp och utför jobbet utan skydd.

Såklart kan man som kunnig och riskmedveten person inte rekommendera några dåliga lösningar men det måste finnas ett enkelt sätt att lösa säkring på tak, framförallt då det handlar om jobb med sträckt lina uppe på ett tak.

Ta detta inlägg som underlag för diskussion och ej som ett ifrågasättande av er kompetens. Problemet finns inom alla områden där man vill försöka göra det bästa av situationen.

Intressant val av säsong för takbygge...

Det finns många sätt att lösa detta på. Ett enkelt är att använda en gri-gri.

Förankra repet i någon form av tillfredställande ankare på andra sidan huset med lagom längd så att repänden slutar nån meter ovanför kanten på den sida taket du jobbar på. Det kan vara en bra idé att ha någon form av repskydd om repet löper över skarpa kanter på vägen. Den änden knyter du in i selen som back-up på grigrin, om grigrin fallerar så kommer du att stoppa på eller strax under kanten beroende på reptöj och slipper således en ful krater och blodfläckar på gräsmattan. Koppla på grigrin på repet med den del som går över nocken som om den gått upp till en klättrare.

Med en grigri kan fu enkelt mata ut eller ta hem rep allt eftersom du rör dig upp eller ner på taket. Kom ihåg att detta bara funka så länge du håller dig på rätt sida nocken och att det finns uppenbara risker om du jobbar nära gavlarna, se till att repet inte kan åka av nocken på gavlarna.

En annan stor risk med att använda rep när man lägger tegel är att man med repet kan riva ner pannor som ligger upptravade på läkten ovanför dig.

Lova att inte göra något dumt nu bara...

Sportklätterforumet är nog inte rätt ställe att fråga runt på om du vill ha riktiga svar ;) Snarare bigwallforumet...

Jag arbetar som snickare och använder mig alltid (och endast) av ett rep + en sele + en GriGri med skruvkarbin - det funkar bra.

Det går alltid att fästa repänden någonstans med enbart repet utan en massa slingor och karbiner, ofta är ett träd på andra sidan huset bra - annars fäst repet i en bil (som du tagit nycklarna ur o låst!)

Repet behöver du aldrig madrassera/skydda om du inte ska klättra med det, det kan vara itusågat till hälften och ändå hålla bra - färg och takmassa på repet är inget att bry sig om, ja det går att svetsa vid sidan av ett rep utan problem...

Remember KISS !

peace

Se där ja, precis vad jag sökte. Hela tanken med mina frågor från början var just att jag inte skulle göra något dumt. Tar jag upp frågan med snickare och plåtslagare under julhelgen kommer de troligen ha någon kommentar att det där med rep är helt onödigt. Troligen kör de utan bilbälte också.

Tack för svar och en god jul på er alla.

Att titta i petzls katalog som finns på http://en.petzl.com/petzl/ProCatalogue är ett bra tips. Där finns det illustrationer som visar hur man använder deras olika produkter vid t ex arbete på tak. Då kan du kolla själv och se vad som mest liknar den situation du har för handen och välja ett arbetssätt som passar dig. Singing Rock tror jag har en liknande katalog som också kan vara givande att titta i.
Arbetsmiljöverket www.av.se har också broschyr om arbete på tak och höjder där deras lagar och rekommendationer finns även om dom inte har hängt med utvecklingen sen vi slutade driva bilar med gengas.

Surfa runt och skaffa dig lite allmänt hum om det du vill göra, det finns inget sätt som är optimalt och passar till allt så lite kunskap är inte i vägen. Har du en specifik fråga så får du gärna ställa den direkt till mig. Generella råd tycker jag är svårt att ge eftersom det finns så många variabler och konsekvenserna av fel kan bli hyffsat seriösa.

Men ett råd kan jag ge genom att citera från boken Working at height handbook:

DON'T FALL OFF! Even with the best of equipment this is likely to hurt, also it does not look very professional and is highly uncool.

:)

/Robban

Jag arbetar som snickare och använder mig alltid (och endast) av ett rep + en sele + en GriGri med skruvkarbin - det funkar bra.

Jag har nu kommit över lite grejor och har frågor på detta med att använda en Gri-Gri. Låser denna verkligen vid ett långsamt fall som det kan bli på ett tak. Lite halvt rullande liksom?

Jag har en repbroms Basic av märket Petzl och denna tycker jag verkar fungera bättre då den är låst hela tiden och jag måste manövrera för att falla. Funkar denna bra för detta ändamål? Det är som sagt ett rullande fall, inget hängande över kanten och så. Kan även sätta en knut under mig som hindrar mig att falla över kanten.

Har även fått ett tips om att använda prussikknut runt repet och koppla denna med en kabin till benslingan. Denna kommer då att låsa om jag faller och jag måste hjälpa till om jag skall förflytta mig längs repet.

Ps. Säkringen i marken är löst. Blir inknytning i två punkter i gammla stabila ekhäckar. Ds.

Ingen av dina saker är egentligen riktigt rätt för jobbet. Gri-Grin kan du använda dig av för att positionera dig men du måste då jobba med sträckt lina hela tiden. Petzl tillverkar en variant av gri-grin just för positionering som heter Grillon som fungerar bättre/säkrare. Basicen går bort helt pga att du inte får riskera en aldrig så liten shockbelastning i något med tänder, har du tur så rippar den bara manteln, har du otur så har du efter vurpan två stycken rep istället för ditt tidigare enda.

Det du beskriver med prussikknuten verkar vara en extrasäkring man använder när man firar med 8 eller hink för att skapa en form av död mans grepp.

Det finns ett antal pryttlar som gör jobbet, som jag förstår så vill du bara ha repet som säkring, inte som stöd, transport eller positionering. Petzl's Asap, Trolls Rocker och Kongs Back-up är exempel på sådana. En Shunt kan också fungera även om det inte är vad den är gjord för. Nackdelen är då att det måste till lite handpåläggning varje gång man vill förflytta sig på repet.

Det här är mina 5 öre kring frågan med utgångspunkt att arbeta säkert. Hur man/jag sen tummar på detta och hittar på lösningar som liknar jag vet inte vad när det gäller fritidssysselsättningar är något helt annat. :)

Gör en stoppknut på repet strax under grigrin så är du helt safe. Om grigrin inte låser (mindre troligt men möjligt) så kommer knuten att stoppa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fuck_gravity Viktskillnad vid säkring Sportklättring 10
pirx standplats/säkring på bult? Sportklättring 6
prytters Säkring med åtta Sportklättring 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg