Hmmm... det "dryga" bestod i att jag (med ringa framgång) sökte efter ett taktfullt sätt att förmedla det vanskliga i din tanke på att förlita sig på utrustning, som man inte behärskar i skarpt läge. Efter dina följdfrågor måste jag skriva utan omsvep, att ni IMHO borde lämna de "kul grejorna" hemma, alternativt se till att gå en kurs
och hinna öva en hel del innan ni kommer iväg. Att jag svarar lite översiktligt på dina frågor är bara ett litet bidrag till allmänbildningen och betyder alltså
inte, att jag stödjer projektet.
(...) Igår införskaffade vi 20m 8mm klätterrep, 3st klätterselar (beal halvkropps, klarar man sig med det? ) och 3st karbinhakar med skruvsäkring. Det känna som kul grejer att ha oavsett. Är det några mer saker vi bör ha? Slingor och repbroms nämndes, vet inte riktigt vad som menas med det. Är det ett sånt där handtag?
Du kan inte räkna med att med bara händerna stoppa ett plötsligt fritt fall av den du säkrar, även om det är ett barn. Repbromsen, som man låter repet löpa igenom, hjälper till att ta "rycket", vilket både hjälper den säkrande och den säkrade (man kan visserligen bygga egen repbroms av motställda karbiner, eller sätta sig på ett "glidsäkert" ställe och lägga repet diagonalt om kroppen, men alla sådana sätt är sämre - och kräver mer erfarenhet - än en "riktig" repbroms). Har du lagt mellansäkringar - se nedan - fyller repbromsen den viktiga uppgiften att att minska risken att säkringen rycks ur vid fallet.
Bromsen måste passa till diametern på repet och i ditt fall helst vara självlåsande. Du skall ändå både veta hur man kopplar in bromsen, hur man på ett säkert sätt håller händerna när man matar ut/halar in repet, etc, etc.
(...) Hjälmar känns också bra att tänka på, men det känns lite som att om vi behöver dem så är svårigheten för hög för vår ringa erfarenhet. (...)
Är det inte så att ni behöver hjälmar så snart ni behöver repsäkringen? Dvs så snart ni räknar med att någon skall falla långt/brant längs vassa klippor och stenar man kan slå huvudet mot. Skulle nog säga att ni behöver det mer för ett barn i höftsele, deras tunga huvuden vänder sig gärna neråt vid fall.
(...) En sak jag undrar över är vad som menas med löpande säkring. Är det att man alltid är fast i berget, men flyttar fästpunkterna, eller är ett replag också att räkna som en säkring? (...)
Det är ett sätt att förflytta sig snabbare och enklare, när det inte är så svårt att man vill säkra varandra en i taget från en förankrad standplats. Bägge rör sig alltså samtidigt, förstemannen ser till att det finns minst en mellansäkring, som beroende på hur terrängen ser ut kan bestå i allt från att man lägger repet på rätt sida av en stenbumling till att man sätter egna säkringar (t ex en kil i en spricka). En mellansäkring kan vara löpande, men också "direkt", dvs det är den som skall ta fallet (man kopplar då också in repbromsen där).
Att ta sig fram med löpande säkring kräver IMHO
mer rutin, omdöme och erfarenhet av att röra sig i bergen, än det vanliga stationära sättet att säkra varandra på.
(...) Ju mer jag tänker på det så känns bara replag inte så bra. Känns som vi behöver vara fler och mer erfarna för det.
Ett annat alternativ är att vi får med svågern och de lite äldre kusinerna också. Då skulle vi få till ett större lag och mer möjlighet till hjälp om någon trillar.
Ser terrängen ut så, att det finns "möjlighet till hjälp om någon trillar", så finns det ju ingen anledning att knyta in sig. Gör den inte det, så hjälper det ju inte med fler personer, om de inte vet hur de skall göra. Är det en oteknisk stig med exponeringen som enda faran, så handlar det som sagt kanske bara om att en vuxen följer varje barn (och kan lita på att barnet kommer att följa tillsägelser).
PS Är du ute efter "ett lagom spännande äventyr" för era äldre barn, så satsa mycket hellre på att leta upp en lätt via ferrata någonstas i anslutning till er rutt (kolla att den är godkänd för den längd som det kortaste av barnen vuxit förbi). Då får de känna på "klättring" under säkra former. Utrustningen - hjälm, sele och en y-formad slinga med repbroms och två karbiner - brukar gå att hyra i närbelägen bergshytta och är enkel att förstå/hantera även för ett barn (ni kan naturligtvis också köpa grejorna, inte så dyrt och det finns "ferrator" lite varstans, t.o.m. en svensk på Skuleberget). Gå ändå tätt bakom barnet för att påminna om hur man kopplar om karbinerna förbi vajerns fästpunkter - en av dem måste ALLTID vara i! Sex år är möjligen på nedre gränsen, men åttaåringen kommer att ha kul.