Många bra tips har du fått. Jag reflekterade över vattenfrågan.
Jag hör till de som dricker mycket, skulle gissa på att bara under dagen dricker jag 1,5-2 liter vatten, även vintertid. För mig hade en termos med vatten, iofs så tänker du smälta mer med det varma vattnet, varit för lite. Plus att det är knöligt att ta fram en termos och blanda med snö när det är drickadax, så då drar man sig för att dricka tillräckligt. Gissar att du har en liters termos som är den vanliga volymen. Man gör av med mycket vatten oavsett om det är varmt eller kallt och att gå törstig för att man inte kan få igång ett gaskök ordentligt under dagen hade stressat mig på turen. Dessutom är det för mig iaf så att ljummet vatten är bättre för min kropp än kallt. Men även där är vi alla olika. Jag brukar dricka många gånger under dagen under skidandet, men inga mängder varje gång, från en vätskepåse som fyllts med nästan kokande vatten på morgonen och sedan förvaras i ryggsäckennärmst ryggen. Då håller det sig hyfsat varmt under dagen. Är det ordentligt kallt kan man få värma det igen på lunchen eller smälta mer, beroende på kylan. Is i påsen är inte kul. Då är jag bara vanligt törstig på kvällen och slipper an massa extra toa besök när man helst vill vara i tältet och mysa.
Nu är vi alla olika på behovet av vätska. Ta dig en funderare på hur du fungerar. Det är inte heller kul att glupa sig otörstig på kvällen när man kan smälta vatten och sedan gå på toa halva natten.
Njut av din tur
Jag har också en en liters isolerad vattenflaska, den har jag tänkt ha innanför jackan om det funkar. Och när jag behöver mer vatten har jag tänkt hälla i varmvatten från termosen och blanda ut det med snö.