Säkerhet och TV-tävlingar

Jag satt och zappade lite framför tv här om dagen, och råkade komma in på programmet "69 nord".
Tävlingsdeltagarna var just på väg upp på Kebnekaise. Underbara bilder, men tävlingsformen fick meg att reagera.

Man har alltså medvetet tagit tröttkörda deltagare, givit dem i uppgift att ta sig upp till toppen (östra leden?) och tillbaka igen, med tidspress.
För att göra det hela lite svårare, så fick de tunga packningar.
Visserligen fanns där säkerhetsinstruktör till hands, men vad hjälper det om någon får hjärnsläpp? Hur lätt är det inte att slarva, när man är trött, under tidspress och har gruppens press på sig att inte bli efter?
När man dessutom just läst om en dödsolycka vid samma passage, kändes det minst sagt olustigt.

pust

Det är för tråkigt för att ens kommentera.. Medias medel för att locka oss tittare verkar vara helt utan sans och balans...

Äsch. Om folk är tillräckligt tv-kåta för att riskera livet - låt dem göra det.
Bara jag slipper se skräpet. Den största risken med programmet är väl att några får för sig att göra likadant.

Cynist - javisst!

Nordesjo; sa:
...
Den största risken med programmet är väl att några får för sig att göra likadant.
Cynist - javisst!

Precis vad jag är orolig för.
Eller så sker det en olycka under inspelning. Eftersom det per definition är intressantare med sådana olyckor än alla andra, så blir det en lång och upphetsad debatt, som slutar med att keb stängs av, eller att lederna förses med skyddsräcken :-(

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lindiluttis Barnsele för säkerhet?! Utrustning allmänt 3
Nyman Tävlingar Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg