SÄKER portabel kokmöjlighet?

Då har värmekällan (till pimpelarken) mer eller mindre avhandlats och nu vill jag ha en säker kokmöjlighet.

Om jag välter den så vill jag ha maten i famnen och inte en brinnande låga. Den kommer visserligen stå på plant underlag då den är i en ark men det är fort gjort att man stöter ner eländet när det är trångt.

En gasolplatta verkat vettig, gasolflaskan kan man ha utanför.
Något andra tips?Alla förslag är välkomna.

Jag har använt ett fotogenkök från Optimus (tror jag, lite osäker) i segelbåtar. Det är ett tvålågit kök, med reglerbara hållare för kastruller. Jag tycker det fungerar bra, och det är oerhört mycket snabbare än ett vanligt Trangia.

Gasol

är bekvämt. Om man har bra koll på installationen så är det relativt säkert. I en ark skulle jag inte tycka att det är någon fördel med tuben utanför utan bygg en låda fast förankrad i vägg eller bänk för tuben med brännaren ovanpå så finns det inga slangar och slang´kopplingar som kan börja läcka. Lådan skall göra det omöjligt för köket att välta. Allra bäst är om det finns en förbindelse mellan lådan nedåt och ut så att eventuellt utläckande gasol kan rinna ut (gasen är tyngre än luft).

Fotogenbrännaren behöver förvärmning. Jag tycker personligen att det är trevligt och bra med fotogenkök men det kräver lite inlärning. Det finns en begagnadmarknad för fotogenkök bland annat surplus från försvaret och begagnade båtkök. Dominerande i Sverige har varit Optimus men numera säljer och tillverkar de inte de klassiska brännarna. Utbytesbrännare och andra reservdelar tillverkas och säljs dock fortfarande av andra producenter. Här kan du kolla in marknaden. www.fogas.se har ett stort utbud men är inte alltid billigast. Båtbutiker har också kök. Blocket eller Tradera brukar ha lämpliga kök.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
Smogz Portabel micro med solcellsladdare Kök och brännare 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg