Sadlar/prostata

Nej i princip finns det inga, om man lider av BPH. Däremot så bör man skaffa en sadel som man kan ställa in. En lätt framåtlutad "tilt" på sadeln minskar tryck på nerverna i perineum.

I mitt fall har det inte hunnit bli riktigt illa, men förutom att jag får lite ont i grenen så kan jag efter ett tag känna domningar i fötterna. Det är vad jag har förstått ett varningstecken. Har någon erfarenhet av modeller med gel i mitten, eller som rentutav har en skåra som löper längs med, där det alltså inte finns någon sadel alls? Hur mycket hjälper det, ungefär? Några problem? När jag läste tester av såna för typ sju år sedan lät det som att det hjälpte.

Lädersadel

Jag kör med en Brooks B17 och låter medela att jag har inga problem med pittdomning under mina långa cykelturer och inte under de korta heller.

Val av sadel är högst individuellt. Jag har en gelsadel på min touringhoj. Den tar bort allt obehag i perineum.
Prova att använda cykelbyxa med blöja och framförallt var noga med sadelinställningen.

Re: Lädersadel

klippen; sa:
Jag kör med en Brooks B17 och låter medela att jag har inga problem med pittdomning under mina långa cykelturer och inte under de korta heller.

Jag kör också med Brooks B17. Den bekvämaste sadel jag haft även innan den blivit inkörd! Enda nackdelen är att den bör skyddas mot väta eftersom den annars kan bli ganska "saggig".

Jag får dock lite pittdomningar emellanåt men dom försvinner snabbt när jag reser mig ur sadeln för att sträcka på mig.

PS.Genom att stansa hål i "underkanterna" kan man dra ihop dessa för att motverka att den sätter sig för mycket efter några års användning.

Tillägg. Det finns även de med ett bäcken som vinner på att sadeln tiltas åt andra hållet.

Prova ut rätt metod för dig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg