• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Så har det hänt igen

avslutad210712

Gäst
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,509955,00.html

Och ägaren är inte misstänkt för något brott. Helt otroligt att man kan lämna hundarna i bilen utan att få något straff. Det är knappast en hemlighet att hundarna dör av värmen som uppstår.

För två år sedan såg jag en bil i luleå på en badplats där ägaren lämnat hunden i stekhet sol. Ringde polisen som inte hade någon patrull att skicka just då. Däremot sa de att jag skulle ringa på en halvtimme och om de fortfarande inte hade någon patrull då heller skulle jag få tillstånd att krascha rutan.
 
Påminner mig om ett antal år sedan på Schäfer SM i Ånnaboda. Speakern gick ut med ett anrop efter en ägare till en volvo på grund av att hundar satt i den och det var riktigt vsrmt. Gick ut en gång til med anrop!!
sen så kom ett nytt anrop efter en kvart. " Ägaren till hundarna i volvo "reg-nr" kan hämta sina hundar vid tävlingskomtoret.

Dom har knacakr rutan och tagit ut hundarna. Ägaren blev skitsur men hundarna blev i varje fall räddade.
 
avslutad210712; sa:
För två år sedan såg jag en bil i luleå på en badplats där ägaren lämnat hunden i stekhet sol. Ringde polisen som inte hade någon patrull att skicka just då. Däremot sa de att jag skulle ringa på en halvtimme och om de fortfarande inte hade någon patrull då heller skulle jag få tillstånd att krascha rutan.

Hur gick det? Kom ägaren eller sheriffen, eller fick du knacka fönstret?
Själv skulle jag fö. gärna även knacka ägaren i det fallet.

/Ulf
 
Sorgligt men jag tycker inte att detta borde vara straffbart. Av reaktionen hos ägarna att dömma så har de fått straff nog.
 

avslutad210712

Gäst
Wolf25; sa:
avslutad210712; sa:
För två år sedan såg jag en bil i luleå på en badplats där ägaren lämnat hunden i stekhet sol. Ringde polisen som inte hade någon patrull att skicka just då. Däremot sa de att jag skulle ringa på en halvtimme och om de fortfarande inte hade någon patrull då heller skulle jag få tillstånd att krascha rutan.

Hur gick det? Kom ägaren eller sheriffen, eller fick du knacka fönstret?
Själv skulle jag fö. gärna även knacka ägaren i det fallet.

/Ulf

Ägaren hann först. Bilen var borta när jag gick tillbaka till parkeringen för att kolla. Kanske tur att jag inte var kvar där för jag var minst sagt förbannad.
 

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
Sorgligt men jag tycker inte att detta borde vara straffbart. Av reaktionen hos ägarna att dömma så har de fått straff nog.

Tyvärr kan jag inte hålla med annat än om det hade handlat om något i form av att köra någon till akuten eller liknande där en viss form av glömska hade varit en ursäkt.

Borde vara straffbart att lämna hunden i bilen när det är varmt så att man kan polisanmäla INNAN hunden har dött. Eller få ingripa på annat sätt tex genom att ta ut hunden även om det innebär att en ny fin bil blir utan ruta.
 
Polisen i sig såg inget brottlisgt i detta. Men frågan är vad dom kommer fram till om man lämnar i en egen anmälan emot dom.
 
Det borde kanske finnas en "hundlicens" vilket man måste ta först innan man får lov att köpa hund? Ungefär som jaktlicens med teori och prov som innehåller info över olika saker man SKA veta och hur de ska behandlas etc...