Ryssland

Hej
Jag planerar en resa till Mt. Elbrus till sommaren. Jag undrar om det finns någon här som har varit där eller som har haft planer på det. Jag känner till några, typ Fredrik Sträng, Tobias Tödt, Tobias Skog mfl. Det jag flundrar mest på just nu är tidsåtgång väl där. Jag räknar med att inte använda liften.

Hepp
MA

Maila gärna dina frågor. Jag klättrade Elbrus från Norr för 10 år sedan och var även med på en del andra resor till Caucasus. Även om det är ngt jag kan inte själv svara på, så är det lätt att skicka frågorna vidare till mina kompisar i Ryssland som är där rätt ofta.
Alexey

Lite feedback

Det tar c:a 3 dygn att knalla upp med 25kg packning nerifrån dalen, om man är lite lagom otränad som jag.

Det som avgör tidsåtgången i slutändan är emellertid acklimatisering och väder.

Så här kan en tidplan se ut:
2 dygn upp till "Barrels" på ca 3700.
2 dygn acklimatisering, nytt läger lite högre upp.
2 dygn för toppförsök.

Vi gick fortare, men man kan inte veta innan hur man klarar höjden.

Vi tog toppen från 3850 (vi tältade en bit ovanför "Barrels") och det blev en jävligt jobbig dag.

Det var förresten lite bökigt med bränsle. Det finns en bensinstation någon halvmil "nedströms" i dalen om ingen ryss vill slanga från sin bil. I övrigt handlade vi allt käk i Mineralniye Vody.

Jag rekommenderar förresten liften åtminstonde ner(skyll på knäna, eller nåt ;). Luckan i golvet är den klenaste konstruktion jag sett...och stått på.

mvh/Niklas
[Ändrat av Kabonk 2002-02-08 kl 18:50]

Elbrus

Jag har planerat att åka till Elbrus i år, men först i Augusti/September. Jag var där förra året vid den tiden och då var vädret perfekt. Det var inte heller "knökat" med folk överallt, berget kändes stort. Ytterligare fördelar är att glaciärsprickor och dylikt bör vara lättare att se då.

Jag funderar på att gå upp via observatoriet (dvs, inte med liften) direkt på Diesel-stugan, slå upp tält några hundratal meter NNO om stugan på klippåsen.
Elbrus från norr skulle säkerligen vara mycket spännande, men då skulle jag behöva mer glaciärkunskap och repsäkringar (förmodligen).

Mitt problem är dock att jag inte har någon att resa med (betydligt roligare & säkrare om man är två).

Mejla mig på johan.mattila@bredband.net

Elbrus

Mårten, när hade du tänk åka?

Jag är nämligen på jakt efter resesällskap till Elbrus eftersom mitt tidigare hoppade av, och jag tänker inte åka ensam.

Hör av dig om du tror att det finns nån möjlighet.

Mvh,
Mattias

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg