Rymlig men lätt sovsäck?

Hej på er,

Detta är mitt första inlägg på detta forum, efter att ha lusläst gamla trådar på ämnet tänkte jag ställa lite frågor om sovsäckar.

I sommar ska jag och min flickvän ut och röra lite på oss i Europa och jag planerar en mycket lätt packning. När det gäller tält är jag just nu inriktad på sortimentet hos http://www.tarptent.com , liggunderlag får nog bli Thermarest Z-lite. Återstår då sovsäck, som jag tycker verkar vara svårast att få grepp om.

Jag och min flickvän har definitivt olika behov när det gäller det här, själv är jag väldigt varm av mig medan tjejen är rätt frusen. Dessutom drabbas jag själv - trots 10 års scoutande - av panisk klaustrofobi i de flesta vanliga sovsäckar, jag ogillar skarpt "sarkofag"-modellen och skulle nog föredra något rektangulärt. I vilket fall som helst måste det nog finnas dragkedja hela vägen, annars blir det instant panic. Vi är båda ganska långa, jag 187 och tjejen 179, jag antar att det också spelar in på valet. Säcken(arna) är främst tänkta till sommarbruk, aldrig under nollan.

Modellerna jag har kollat på är:

Snugpak travelpak traveller
Rätt format! Dock antagligen kall. Billig. Räcker för sommarbruk?

Haglöfs LIM 100
Bara halvvägs dragkedja men ganska lätt och kompakt. Hyfsat pris.

Marmot Pounder Reg.
Lätt som tusan, hel dragkedja, bra pris. Lite kort?

Western Mountaineering Caribou MF
Lätt, lång, lite bredare, men rätt dyr. Är det värt det?

Om jag väger ihop allt är det nog Marmot Pounder Reg. som känns som det vettigaste valet just nu, men andra förslag är varmt välkomna. Om det visar sig att snugpak-modellen duger till sommarbruk skulle den vara perfekt. Dock väger den 250g mer än Marmot-säcken. Som sagt, om nån kan skaka fram en riktigt lätt sovsäck av modell rektangel skulle jag vara väldigt glad!
 
Fj löste detta med sina siluettesäckar, inte billigast, inte lättast men plats för ivändning.
Rektangelmaffian älskar sin lösning.
Hos Globetrotter.de har den en del säckar som är bredast vid knäna, har en bekannt som har en dylik och är nöjd.
IKEAS sommartäcken med eget sytt blixtlås är både billiga, tillgängliga och funkis.
Sommar säck för mig är mycket litet, ofta bara en fleecefilt...söderöver bara ett sovlakan. Allt beror på den egna sovtemperaturen....
 

avslutad210712

Gäst
Roberts Voyager Light kanske skulle vara ett alternativ och där kan man själv välja mängden dunfyllning så man får en "lagom" varm säck :)
 
Point Zero,var?

Har ett sovtäcke med syntetisk fyllning,väger inte många gram.Märket är Point Zero,har sökt för att kunna länka men hittar inte deras sortiment någonstans.

Nån annan kanske vet.


peter
 
Tack för svaren. Ja den där Roberts-sidan har jag varit inne och tittat lite på, 200 LW väger visst in på 740g och verkar vara både lite extra lång och bred.

Globetrotter.de verkar ju helt klart ha bra priser i alla fall, och många modeller. Jag kan inte riktigt se modellerna med extra knäbredd? Får leta lite noggrannare. Aha, nu hittade jag, fast ingen som var vidare lätt tyvärr.

Idag har jag varit och fingrat på Marmot Pounder Reg. i butik. Lite slirkigt skumt material, men den ligger fortfarande ganska bra till i min bok.

Jag kan tänka mig att jag kanske har missbedömt mina behov lite och att det går att hitta produkter i kategorin sovtäcken som ping nämner, som egentligen uppfyller alla mina krav. Svårt att hitta nåt vettigt när man googlar på sovtäcken, kanske finns nåt "proffsigare" namn för det? :) Jag letar vidare...
[Ändrat av S_B 2007-02-03 kl 16:09]
 
Ett alternativ är ju att du väljer den rektangulära som du gillade trots att den var tveksam i värmen och sedan kompleterar med ett innerlakan, jag vet iaf att sidenselma har rektangulära sådanna.
 
Top bag, det betyder att bara ena sidan av den är stoppad va? Skulle kunna vara nåt i och för sig, jag får tänka på det. Känns som att det skulle vara lite omysigt om man sover på ett z-lite? Det kan ju verkligen göra något för vikten å andra sidan. Just nu är jag nog annars mest inne på Snugpak Travelpak Traveller, med tanke på måtten packad (typ 12x14 cm) och det rektangulära formatet.
 
Tunn..

Japp, det stämmer..det är bara ena sidan som är stoppad. Men om du ska tarpa så kan det vara bra med en säck som har ett yttertyg som är vattenavisande i vilket fall som helst..

//A
 
Jaa, det finns ju tält från http://www.tarptent.com som har rejäla golv och såvitt jag har sett har de fått bra omdömen i tester, så tätheten är jag inte rädd för. Undrar förresten om det finns nån här på forumet som har testat att beställa från den firman och hur det funkade med frakt etc? Hur som helst börjar jag känna mig rätt färdigtänkt nu, om inga lysande förslag på alternativ till snugpaken dyker upp kör jag nog på detta recept.
 
Nu går jag lite offtopic i min egen tråd här, men jag har hittat ett par alternativ till Z-lite som jag gärna skulle vilja ha lite feedback på. Båda är luftmadrasser, varav den ena jag har läst en recension om här på forumet:

Exped Airmat 7,5 DLX
773g
182x65x7,5cm
getout.se

ULTRALÄTT MADRASS 6 tub.
185 x 70 x 8 cm
390g (!)
från fritidsbutiken.com

Den andra låter ju nästan för bra för att vara sann eller? Dessutom undrar jag varför fritidsbutiken.com har två likadana modeller med precis samma specifikationer förutom att en väger 100g mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Davva2 Rymlig, billig förstärkningssäck Bo och sova 18
Spex Hur rymlig bör en sovsäck vara? Bo och sova 9
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Anna M Lätt tresäsongstält för en lång person med hund Bo och sova 8
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4

Liknande trådar