Ryggskydd

Ja, märkte i inläggen om hjälm tidigare att det snabbt blev en diskussion om skydd överlag. Jag har en längre tid nu funderat på det här med ryggskydd. Vad är det de ska hjälpa mot? Hårda stötar mot ryggen eller alltför friska böjningar av densamma? Kanske både och eller något helt annat?

mvh

Tjeena.
Jo! Ryggskydd hjälper mot direkta slag. Exempelvis om man går omkull framförallt i hög fart, är det lätt att börja rotera så att man glider med ryggen först. Om man sedan träffar en käpp, räcke, träd, sten eller kanske vanligast en annan skidåkare så fördelar skyddet den träffande kraften över en större yta och skaderisken minskar exponentiellt. Man kan även bli påkörd bakifrån. Dessutom värmer skyddet och är inte obekvämt.
Mot överböjlighet är det dock helt verkningslöst.
Lavinfaran.

Alternativ i köp

Ser att det räknats upp ett flertal goda alternativ till att äga en "turtelback". Det finns dock ett antal modeller.
En liten mindre sköld som täcker din korsrygg och en som täcker "hela" ryggraden. Jag personligen äger en heltäckande sköld av märket TUA, för ca 700 kronor.
du kan även köpa liknande skydd i MC butiker men då får du räkna med det dubbla priset.
Den TUA sköld jag äger, tas på med hängesle moddellen. alltså den spänns runt magen med kardborreband och över axlarna med remmar.
Det finns även de moddeller som fungerar som en tajt T-shirt med ryggskyddet fastsytt, vilket gör att det blir svårare att reglera värmen och svårare att tvätta.

Kan bara säga att det är ett mycket bra plagg som de flesta borde äga!!

en annan funktion förutom slag är väl också att ryggskyddet inte går att böja "bakåt", vilket borde minska risken för "knäck" av rygg (ex om man kanar med ryggen mot en liten björk eller nåt).

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg