ryggsäckturist i Vietnamn

Skall åka runt i Vietnamn och Thailand i ca två månader i sommar. Vill ha all min packning på ryggen (tänker packa minimalt)..

Har blivit lite förälskad i en osprey stratos 32.
Har någon erfarenhet av den?
Tips på storlek...räcker 32 liter?
Andra exempel på bra säckar(för kortryggad tjej:)) tas också tacksamt emot(-gärna med luftning för ryggen)?

sjuttiofyra; sa:
Skall åka runt i Vietnamn och Thailand i ca två månader i sommar.

*avundsjuk*

Tja, är väl mest en fråga om hur ofta du vill tvätta :)
Med så liten ryggsäck så förutsätter jag att det är hotell som gäller för att sova och att du äter på restaurant(?)

Men jag skulle nog satsa på åtminstone runt 40-50 liter iaf. Fast med tanke på att du är en "kortryggad tjej" så tar väl förmodligen dina kläder lite mindre plats än mina..

Men köp ryggsäcken på öppet köp om du har nån affär som erbjuder det i närheten och prova om du får plats med allt du vill ha med och har lite plats över för en souvenir eller två.

//Daniel

sjuttiofyra; sa:
Skall åka runt i Vietnamn och Thailand i ca två månader i sommar. Vill ha all min packning på ryggen (tänker packa minimalt)..

Har blivit lite förälskad i en osprey stratos 32.
Har någon erfarenhet av den?
Andra exempel på bra säckar(för kortryggad tjej:)) tas också tacksamt emot(-gärna med luftning för ryggen)?

Hejsan, jag är faktiskt precis hemkommen från en tre månaders rundresa i Sydostasien -- Vietnam, Kambodja, Malaysia och Thailand -- vilket naturligtvis var helt fantastiskt :)

Jag tror att 32 liter är alldeles för lite. Själv hade jag tänkt ta med mig en 40-liters men tog istället en 60 (expanderbar till 80), vilket visade sig vara precis lagom. Saken är den att jag inte hade mycket kläder med mig eller mycket saker i allmänhet, ganska "minimalt" om är inte så lite som det kunde ha blivit.
Jag tror att du bör satsa på en något större, det är lätt att hitta trevliga saker och souvenirer där och det utrymme i säcken som inte fylls väger ju inget -- och går säcken att komprimera så är det ju heller inte i vägen.

Om du inte planerar att bära långa sträckor (själv bar jag sällen längre än vägen mellan buss/tågstation och hostel :)) så behöver du inte en särskilt dyr eller avancerad säck. Min reskompis hade exempelvis en 100-kronors North Face piratkopia från Kina vilket dög fint, även om det kanske är lite väl snålt hehe.

rygsäcksturisten i vietnamn

Tack för tipsen! God ide´med öppet-köp testet.. Det är kanske i minsta laget med 32 l. (kanske gasköket och simfötterna kan få sig en tur också om jag utökar:))

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg