säckvolym och vikt
Jag har levererat en drapa kring detta ämne under en annan tråd. "Duktiga ombyggare av säckar".....som komplementerande information. Från egna erfarenheter:
Egenvikt 82Kg isvikt: 92Kg 186cm BMI=22
Jag kör med en 20L säck som väger full lastad 4,5Kg utan mat och vatten. Förutom en slangansluten PetFlaska på 2 liter finns en vattentät säck som tar upp övriga volymen. I den har jag bytet som tar 4L volym och väger 1,7 Kg. Där finns också en rastjacka (microfleece väst som jag aldrig använder men som är rullad runt en 0,5L Petflaska med varm buljong eller isotonisk druvsockerlösning =0,75Kg och 1L volym. Därutöver lite småplock en diodlampa, en handvärmare, bryne, låsspray lite plåster och bandage, tejp och najtråd, någon skruv. (Verktyg finns som vikt i den hemgjorda kastlinan) (I "bytet" ingår självklart, handduk, mitella, gummihandskar).
Summa summarum, med lite planering får man volymmässigt gott och väl plats med det man behöver på 20 liter, men det måste vara lätta, moderna, smarta, plagg. Typ Crafts produktserie eller vintercyklingstuk, allt väges på brevvåg och registreras för optimal kombination vid olika temperaturer och aktiviteter. Viktmässigt är det inte heller några problem. Flytkraften räcker mer än väl, men - det måste vara en helt tät säck och den måste sitta rätt, lågt, med bra grenband. Jag har testat och flyter bekvämt och komfortabelt med vattenlinjen 5 cm under bröstet. Det förutsätts att man är vid medvetande och med små paddelrörelser håller balansen, annars blir det som när man badar i Röda havet, man vrids runt på magen. I praktiken hänger man på en iskant.
Grenbandsinfästningen är viktig. Den biten får man inte ge avkall på. Jag ser det som att jag har en båtmansstol på mig med en 20 liters ballong som jag måste stoppa 1,7 Kg ombyte i, samt utanför den en halvfull 2liters Petflaska. (i snitt ). Båtmansstolens kritiska punkt är där grenremmarna fästes i midjebandet och det är i mina konverteringar strax innan midjeremmen försvinner in i säcken i själva bandet. (Grenremmen bildar en bukt i vilken jag för in midjebandet på framsidan.) Säcken i sig är alltså inte inblandad i något draglyft, bara ballonglyft. För att enkelt testa draglyftet kan man ju sätta sig på köksbordet och häva sig upp på armarna, om man sedan ställer sig och tar tag i grenbanden samt drar ifrån ner med samma uppskattade kraft och inte noterar några bristningar borde det ju hålla även för helikopterlyft. Eftersom benen ligger i vattnet finns det ju dessutom marginaler vid ett vanligt kompislyft. Skarven mellan grenrem och midjerem sys av skomakare på professionellt sätt med mycket stark tråd, inget hemmapyssel.
Som en kompletterande aktivitet till sommarplurrtestet kan man låta hissa upp sig i båtens mast, har man ingen båt kan man låna mastkranen……
Jag är skeptisk mot säckar med dessa kolossala bärremmar med spännen, vadderingar och raffinerade design finnesser, fladdrande remmar som förutom vikten ökar luftmotståndet. Många av de där säckarna väger 1,5 Kg rått , kanske mer. Varför?, när man kan klara sig med en 0,5 Kg rå säck. + en 160 g vattentät innersäck. Varför? - Därför att alla är så fixerade vid att bära tyngd, när huvudsyftet som jag ser det är att lyfta i vatten. Det är en fråga om perspektiv och traditioner. Jämför en Norrman med en Svensk i fjällen. När en svensk kille gick med lätt utrusning i fjällen nyligen, då blev det t.o.m. en artikel om det i ett av friluftsmagasinen. Jag gick upp på Kebnekaijse i somras, även då med 3-4 Kg bara. Fick spontant följe med en helt överlastad kille som fått lämna sin fru nere vid basstationen med överansträngda knän pga för mycket last. När dåligt väder var i annalkande, joggade jag tillbaka. Andra tunglastade och trögfotade fick lyftas ut med helikopter pga översvämmade bäckar. Sådana är vi och jag undrar om det är det traumatiska arvet efter Armfelts undergång i fjällen eller vad? …..
john
PS. När vi ändå är inne på historia, hur många andra nationer har haft regalskepp som kantrat på jungfruturen? Märkligt arv.....