ryggsäcksvolym & flytförmåga

Har läst på en del ställen att ca 45l är "rätt" volym för att ha tillräcklig flytförmåga hos en ryggsäck för långfärdsskridsko.

Är det nån som har erfarenhet av en ryggsäck på ca 35l och hur den fungerar i praktiken vid plurrning? (förutsatt att man har en någotsånär normal kroppsvikt dvs).

tacksam för svar är
Henrik
 
det beror även på innehållet i ryggan och hur stor flythjälp man förväntar sig..känns som för många osäkra parametrar..
 
Grenrem

Jag har badat med 35 l ryggsäck och det går bra. Men ju mindre ryggsäcken är desto viktigare är det med grenrem så att du verklgen får flythjälp av ryggsäcken. Och att du utnyttjar hela volymen som potentiell flythjälp. Jag tycker att 35 l är för litet för att få ner hela ombytet efter plurr och du får en liten möjlighet att få med annat som förgyller turen. Jag använder en 50 l säck som modifierats så at den efeterliknas "specialsäckarna".

/Tommy
 
Jämför med flytväst

Sist jag plurrade med min 35l ryggsäck så flöt jag så högt att oket på jackan inte blev blött... Så för min del funkar 35 l utmärkt.

En normal seglarväst eller kajakväst har en bärkraft på 50 N, dvs ca 5kg krävs för att trycka ner den under ytan. En räddningsväst ska ha minst 100 N.

En 35 l ryggsäck packad med 15 kg har en bärkraft på ca 200 N, dvs 20 kg! Men man utnyttjar förmodligen inte hela bärkraften eftersom man flyter så högt att en del av ryggsäcken är över ytan.

Men att tänka på är att det bara är den vattentäta delen av packningen som ger bärkraft i längden, och komplett ombyte m.m. blir inte gärna mer än ca 25 l oavsett hur stor ryggsäcken är.

Initialt ger alltså en stor ryggsäck mer bärkraft, men jämför man med flytvästarna är det tveksamt om det behövs.

vill du flyta maximalt högt ska du istället satsa på att få ryggsäcken att sitta lågt så att så mycket som möjligt av den är under vattnet. Det gör dessutom åkningen bekvämare.
 
säckvolym och vikt

Jag har levererat en drapa kring detta ämne under en annan tråd. "Duktiga ombyggare av säckar".....som komplementerande information. Från egna erfarenheter:
Egenvikt 82Kg isvikt: 92Kg 186cm BMI=22
Jag kör med en 20L säck som väger full lastad 4,5Kg utan mat och vatten. Förutom en slangansluten PetFlaska på 2 liter finns en vattentät säck som tar upp övriga volymen. I den har jag bytet som tar 4L volym och väger 1,7 Kg. Där finns också en rastjacka (microfleece väst som jag aldrig använder men som är rullad runt en 0,5L Petflaska med varm buljong eller isotonisk druvsockerlösning =0,75Kg och 1L volym. Därutöver lite småplock en diodlampa, en handvärmare, bryne, låsspray lite plåster och bandage, tejp och najtråd, någon skruv. (Verktyg finns som vikt i den hemgjorda kastlinan) (I "bytet" ingår självklart, handduk, mitella, gummihandskar).
Summa summarum, med lite planering får man volymmässigt gott och väl plats med det man behöver på 20 liter, men det måste vara lätta, moderna, smarta, plagg. Typ Crafts produktserie eller vintercyklingstuk, allt väges på brevvåg och registreras för optimal kombination vid olika temperaturer och aktiviteter. Viktmässigt är det inte heller några problem. Flytkraften räcker mer än väl, men - det måste vara en helt tät säck och den måste sitta rätt, lågt, med bra grenband. Jag har testat och flyter bekvämt och komfortabelt med vattenlinjen 5 cm under bröstet. Det förutsätts att man är vid medvetande och med små paddelrörelser håller balansen, annars blir det som när man badar i Röda havet, man vrids runt på magen. I praktiken hänger man på en iskant.
Grenbandsinfästningen är viktig. Den biten får man inte ge avkall på. Jag ser det som att jag har en båtmansstol på mig med en 20 liters ballong som jag måste stoppa 1,7 Kg ombyte i, samt utanför den en halvfull 2liters Petflaska. (i snitt ). Båtmansstolens kritiska punkt är där grenremmarna fästes i midjebandet och det är i mina konverteringar strax innan midjeremmen försvinner in i säcken i själva bandet. (Grenremmen bildar en bukt i vilken jag för in midjebandet på framsidan.) Säcken i sig är alltså inte inblandad i något draglyft, bara ballonglyft. För att enkelt testa draglyftet kan man ju sätta sig på köksbordet och häva sig upp på armarna, om man sedan ställer sig och tar tag i grenbanden samt drar ifrån ner med samma uppskattade kraft och inte noterar några bristningar borde det ju hålla även för helikopterlyft. Eftersom benen ligger i vattnet finns det ju dessutom marginaler vid ett vanligt kompislyft. Skarven mellan grenrem och midjerem sys av skomakare på professionellt sätt med mycket stark tråd, inget hemmapyssel.

Som en kompletterande aktivitet till sommarplurrtestet kan man låta hissa upp sig i båtens mast, har man ingen båt kan man låna mastkranen……

Jag är skeptisk mot säckar med dessa kolossala bärremmar med spännen, vadderingar och raffinerade design finnesser, fladdrande remmar som förutom vikten ökar luftmotståndet. Många av de där säckarna väger 1,5 Kg rått , kanske mer. Varför?, när man kan klara sig med en 0,5 Kg rå säck. + en 160 g vattentät innersäck. Varför? - Därför att alla är så fixerade vid att bära tyngd, när huvudsyftet som jag ser det är att lyfta i vatten. Det är en fråga om perspektiv och traditioner. Jämför en Norrman med en Svensk i fjällen. När en svensk kille gick med lätt utrusning i fjällen nyligen, då blev det t.o.m. en artikel om det i ett av friluftsmagasinen. Jag gick upp på Kebnekaijse i somras, även då med 3-4 Kg bara. Fick spontant följe med en helt överlastad kille som fått lämna sin fru nere vid basstationen med överansträngda knän pga för mycket last. När dåligt väder var i annalkande, joggade jag tillbaka. Andra tunglastade och trögfotade fick lyftas ut med helikopter pga översvämmade bäckar. Sådana är vi och jag undrar om det är det traumatiska arvet efter Armfelts undergång i fjällen eller vad? …..

john
PS. När vi ändå är inne på historia, hur många andra nationer har haft regalskepp som kantrat på jungfruturen? Märkligt arv.....
 
Mitt exempel med 15 kg var bara för att få något slags absolut max packningsvikt. Sannolikt har de flesta mycket mindre än så. Men det gör ju bara flytkraften ännu större.
 
Re: Jämför med flytväst

skrinnare; sa:
En normal seglarväst eller kajakväst har en bärkraft på 50 N, dvs ca 5kg krävs för att trycka ner den under ytan. En räddningsväst ska ha minst 100 N.

Ja, och det måste ju vara minst lika krävande att ta sig upp i en kajak som på en iskant. Varför då kräva mera lyftkraft vid iskanten? Nästa produkt (efter min byxa med inbyggd uppstignings-krockkudde) blir alltså en skridskoflytväst!
 
Volym och annat viktigt

Den tidigare rekommendationen om 45 liter var baserad på de i handeln vanliga ryggsäckarna på den tiden.

Ju lägre säcken sitter och ju bättre förankrad den är för uppflytning desta mindre volym är lämplig.

Personligen så har jag en 32 liters Berghaus Extrem Rock som jag modifierat genom att sy på ca 15 liters extra volym nedtill. Detta för att få ned tyngdpunkten på packningen.

Tyngdpunkten bör ligga nära kroppens tyngdpunkt för att säcken skall påverka skridskorörelserna så lite som möjligt. Också önskvärt att de tunga delarna i packningen ligger nära tyngdcentrum samt att de inte ligger lösa och kan röra sig i takt med skridskoskären.

Jag valde just den säcken för att den fått högsta betyg på stabiliteten i bärsystemet i Fjell o Viddes test.

Det är mycket viktigt att säcken och dess innehåll inte pendlar i sidled med glapp i bärsystemet i takt med skridskoskären och ryggrörelserna som hela tiden kompenserar benens rörelser. Det kan här finnas skäl att välja en lite tyngre säck om den har bättre remsystem och mindre fram-bak och sida till sida diameter samt att man kan dra till kompressionsremmar för att få fram innehållet mot ryggplattan på säcken.

Jag föredrar att ha en topplocksficka med blixtlåsöppning framåt åtkomlig under färd för att där förvara video eller stillbildskamera. Om man väljer en höftplacerad och liten säck så blir det nödvändigt att förvara kameran antingen på ett axelband eller helt vattentätt i säcken och i det senare fallet är det svårt eller omöjligt att dra fram kameran under pågående åkning. På mina axelband är det ganska fullsatt med mobiltelfon i vattentätt fodral, isdubbar, räddningslina, karbin, kikare och GPS varför kameran / kamerorna får bo i topplocksfacket.

Jag har också gjort en specialficka för eventuell bilnyckel i topplocket. Moderna bilar har ofta elektronik i bilnyckeln som inte tål plurr. Det kan bli omöjligt att köra bilen om man plurrar bilnyckeln.

Jag tycker också att det är bra att ha lite reservvolym i säcken för handling eller annat.

I och med att min säck slutar i normal höjd upptill så behöver jag inte sluta innerpåsen då dennas öppning alltid kommer över vattenytan vid plurrning.

Den stora volymen gör också att jag kommer åt packningen i botten av säcken utan att tömma ut allt innehåll på marken.

Min säck inklusive räddningslina karbin och isdubbar samt innersäck och ombyteskläder väger 4,4 kg. Själva säcken väger drygt 1 kg och inte 800 gram som det stod i faktabladet.

Thure
 
Gramjägarnoja,
Nu har vi haft en liten anonym enkät om vikten på våra säckar. Av ca 35 svarande ligger ett tiotal på mindre än 4 Kilo. Jag trodde att 4-4,5 är det absolut minsta man kan komma till med ”standardprylar och lite hemsnickeri”, robust och utan avkall på säkerheten. Nu ligger jag sömnlös på nätterna och undrar vad jag missat, var kan jag kapa ytterligare några gram. Isdubbar av elrör med expanderskruv, diodlampa på några gram, superhanduk, lättaste sladdrigaste PET-flaskan, osv. Det tänket finns redan med i bilden. OK, om jag tar ur medicinlådan, reservskruvar mm och handvärmare med bryne, försvinner 660 g, och vikten blir ca 3700g. För körning på hemmaisar, nära civilisation och kommunikation går det kanske an. Men fortfarande är det en bit ner till 2,5 Kilo som hör till de lättast rapporterade, - hur gör ni? Mitt byte med handduk och diskhandskar väger 1,6Kg och är tänkt för att räcka till -5 i alla fall. Det väger i regel lite mer än det jag har på mig och ger en känsla av marginal. (Gångkläder vid 0C är 1,25Kg och vid -3C; 1,4Kg. Det kan ju faktiskt bli så att man slår sig och inte kan jobba upp värmen efter ett plurr. Dessutom finns en rastväst på 450g att börja uppvärmningen med. Livlinemodulen utgående från en såpaflaska väger 500g och kan svårligen pressas mer om man tänker och fantiserar om olika scenario. (Se räddningen på Ume-älven någonstans i detta forum). En vanlig standardlina med arrangemang torde väga ca 850g. Snälla lös mig från mina grubblerier, dela med er av receptet – eller var det bara en elak psykmobbning av en antigramjägare?. Gärna en specifikation att beundra.
 
Lätt ryggsäck ?

Att bara behöva reservkläder för -5 grader låtersom en dröm. Mitt åkområde är Bottenviken utanför Skellefteå i temperaturer ned till -20 och då väger ryggsäcken (45l) därefter: 9,6 kg
Förutom normalt ombyte har jag en extra drybag på rumpan med en värmejacka m/90, (detta ger en bra extra lyftkraft och det går lätt att komma upp över iskanten igen), därtill kommer reservskridsko, resevdelar, leatherman, sjukvårdsutustning, vindsäck, telefon, gps, karta, kompass, kamera, diodlampa, sittlapp, hansa-lina, dubbar, nödsignalsats, kikare, ledarflagga.
Till denna vikt kommer termos & fika.
Vore intressant att höra vikten på en turledares ryggsäck i Mälardalen ?
 
Re: Lätt ryggsäck ?

Pelle Bomb; sa:
...Vore intressant att höra vikten på en turledares ryggsäck i Mälardalen ?

Jag visar två alternativa packningar på min site, den ena är en snabbsäck (2598g) som jag har när jag kör privat, den andra är en fälsäck(4011g) som har allt (nåja..). När jag leder turer tillkommer reservskridsko, vindsäck och ledarflagga till snabbsäcken.

http://www.snabelslash.com/bo/?m=3&equip=102

image-2005-1-20-74249.jpg
 
Re: säckvolym och vikt

Pysse; sa:
.... Skarven mellan grenrem och midjerem sys av skomakare på professionellt sätt med mycket stark tråd, inget hemmapyssel.

Vill bara påpeka:

En skomakare är (i bästa fall) proffs på SKOR, inte säkerhetskritiska seldon. Stark tråd går att köpa, tandtråd säljs även under benämningen syntetsena och används inom läderhantverk. Kombinerat med sadelmakarsöm ger 20-30 stygn av detta en skarv fullt kapabel att klara (normala) kroppsvikter.
För den som inte gillar att sy så kan man lägga en rejäl bobba av smältlim mellan två remmar och klämma till. En sån skarv på 5 cm längd blev starkare än det lilla vinschhandtaget som satt på packremmen.

Men du kanske har haft en osannolik tur i ditt val av skomakare?
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg