Ryggsäcksval

Tänkte köpa en en hyfsat billig säck för kortare turer i fjäll/skog 2-3 dgr
Kollat på dessa 2:

Jack Wolfskin Highland Trail XT 60
Bergans Glittertind 55L
Någon som har erfarenheter?
Kvaliteten?
Man gör inte bort sig oavsett vilken man köper?
(Är 1,82 väger 82kg)

Slänger in 2 bubblare om nån kanske har erfarenhet av dessa:

The North Face Terra 65 och
Jack Wolfskin Denali 65

Alla här vet vad jag tycker - börja med begagnat, det finns enorma jackpottar att göra på Blocket och Tradera. Expeditionssäckar från dom stora, som då kostade en mindre förmögenhet, får du nu för växelpengar...
Sikta på en sekelskiftes-Alaska...

Snubblar du över en antik orange Alaska - ring mig direkt så byter vi mot sekelskiftaren...!!!

?
Jag har en ljusblå Raven Gyro, det var just den gnissliga o gnekiga ramen som jag helst ville slippa.
Hade ramen med mig hela lumpen, (k4 Arvidsjaur) med kronans säck på och har inget minne att den var speciellt behaglig att bära tungt med?
Hur kan en gammal ramsäck vara bättre än, en med en modern anatomisk
bärkonstruktion? Nåt måste väl ha gått framåt på 35 år?

Angående bärsystem så är det lätt att bli lurad visuellt och tycka att packningen ser lättare ut i en nättare säck... Så korkad är jag iallafall :)
Jag försöker slänga i familjens hantlar, viktplattor och kanske några mjölkpaket (försiktigt...) och känna hur vikten tas upp av höftbälte och hur axlarna avlastas, samt hur rörlig jag känner mig. Även 40-kilossäckar kan ge mig känslan av att ramla baklänges t ex. Jag har även fått ont i axlarna av Haglöfs Corker bara jag gått på stan. Höftbältet kan hänga snett och bara belasta vissa punkter...
Om man bara känner sig "tung" i ben och fötter tycker jag det är tecken på en bra säck. Beställ hem några olika och lasta tycker jag!
Jag har en nästan ny, väldigt lätt, Bergans Helium 55, skulle kanske räckt till sommarens planerade lilla tälttur i fjällen 2-3 dagar, men jag tycker den känns svårpackad. Allt hamnar i samma påse liksom. Kan också vara något att tänka på. Ibland hamnar nätfickan för mössa etc, bakom liggunderlaget och blir då obrukbar osv. *svammel*

På XXL finns Helsport Fjellheimen i 65 och 85l för blygsamma 1500 kr. Ganska lätt säck, känns rätt gedigen. Provpackade med 15 kg och den satt bra i butik (nu säger ju inte det så värst mycket). Kan vara värd att kika på om du har ett XXL i närheten.

Red: 85 liter kanske är lite stort till 2-3 dagar, men jag gillar att få in allt i säcken (inkl. tält), så jag tycker det är en ganska bra storlek.

Tänkte köpa en en hyfsat billig säck för kortare turer i fjäll/skog 2-3 dgr
Kollat på dessa 2:

Jack Wolfskin Highland Trail XT 60
Bergans Glittertind 55L
Någon som har erfarenheter?
Kvaliteten?
Man gör inte bort sig oavsett vilken man köper?
(Är 1,82 väger 82kg)

Nu svara jag ju inte riktig på din fråga för jag har inte hittat den optimala ryggan än.
Jag har Bergans rondane 65l och är i stort sett nöjd utom att sidoremmarna går över sidfickorna :-/.
Sen har jag köpt en Osprey stratos 50. Den sitter som en smäck på ryggen. Med en extra packsäck kan den fungera för dina behov.
Vad gäller kvalitet och utförande tycker jag Fjällräven kajka står i en klass för sig om du tar dig tid och ser på remmar, spännen infästningar osv, men billig är den inte. Den borde gå att hitta begagnad så länge som den har varit i produktion.
Lycka till

?
Jag har en ljusblå Raven Gyro, det var just den gnissliga o gnekiga ramen som jag helst ville slippa.
Hade ramen med mig hela lumpen, (k4 Arvidsjaur) med kronans säck på och har inget minne att den var speciellt behaglig att bära tungt med? Hur kan en gammal ramsäck vara bättre än en med en modern anatomisk
bärkonstruktion? Nåt måste väl ha gått framåt på 35 år?
Notera att jag skrev "Sikta på en sekelskiftes-Alaska..." - på dom sista åren så satt det en "Y-flex" bärsele och ett "Special Hip" höftbälte - och mycket optimalare än så har det inte blivit sedan dess. Bra fast stoppning, bekväma, extrem bärförmåga och dessutom (numera) billiga...

Visst har det hänt saker på 35 år vi har blivit äldre, svagare och mindre tåliga.
De ryggnära inneisäcken ramarna gör att stora säckar blir som ett stort våtvarmt omslag, det tycker jag är mycket obehagligt.

En ramsäck ger även ett svalkande luftlager. Anatomiska remmar och höftbälte har blivit betydligt bättre än vad du minns för 35 år sen.
Att begagnade säckar dessutom är görbilliga gör inte saken sämre.

go tur

Slänger in 2 bubblare om nån kanske har erfarenhet av dessa:

The North Face Terra 65 och
Jack Wolfskin Denali 65

Har en Denali som har fungerat riktigt bra, men är på jakt efter en mindre ryggsäck till MTB äventyren. Har funderat på att sälja den, bara att pma om du är intresserad. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg