Ryggsäcksval

Sitter o klurar på ryggsäcksval
Antingen OXO70 eller Abisko 75

Mitt behov kan nog beskrivas som under 20 kg, 2-3 veckors vandring i svenska fjällen, GR20 och liknande

Tror att OXO har haft problem med glidande remmar, kvarstår problemet?
Abisko ska man inte bära tungt med, hur tungt är FÖR tungt?.

Någon med en kommentar om dessa två?

Ber om ursäkt, men kan inte låta bli att slå ett slag för Kajka! En fantastisk ryggsäck enligt min mening.

// Lelle

En ryggsäck måste provas, så att du känner hur den sitter på din rygg. Kolla även hur den är disponerad så att den funkar för det du tänkt att bära.
Kända och bra tillverkare är som sagts Ospery, Arcteryx, Bergans, Norröna, Berghaus, Haglöfs, Lundhags, Deuter, Fjällräven, Helsport mm.

Haglöfs OXO kan du få rätt billigt just nu då det byter ut modellen. Vill du upp i Fjällrävens prislägen anser jag att du hittar bättre säckar från ex Osprey, Arcteryx mfl. Dessa tillverkare erbjuder dessutom olika rygglängder på sina säckar så sannorlikheten att du hittar en som passar dig är större.

.

Oxo ryggsäckarna tycker jag är alldeles för "plåttrig" och tung. Ska du bära under 20 kg kilo packning finns ingen anledning att ha en ryggsäck på nästan 3 kg tycker jag!

Har haft en Abisko 75, den är mer avskalad och slimmad..och lite lättare =)
Lättpackad och bra att bära med en packning på runt 15-20 kg. Frontfickan är lämplig för saker man vill ha lättillgängliga. Det jag inte riktigt gillade med den var bottenplattan, den hunde dom struntat i.

Annars tycker jag du kan titta på Osprey´s Kestrel-serie 58-68 L, eller kanske Aether.

Kolla även Arcteryx Altra 75.
Jag har själv en Arcteryx Bora 80 (underbart bärsystem), men jag tror den kan vara lite överdimensionerad om du inte tänkt att bära mer än 20kg?

som vanligt när sådana här frågor dyker upp: kolla andra märken och framför allt om dom finns på rea. berghaus vulcan/crusader är både bra och relativt lätta utan sidofickorna och kan fås från 1800 direkt från england.

Jag va också i valet mellan dessa 2. Mitt val blev OXO70 på grund av ett bra o kraftigt höftbälte. Satt riktigt bra på min rygg. Men som näms tidigare så måste detta prövas i butik. Ang remmarna så har jag inte någon erfarenhet ang detta då jag inte testat fult ut ännu. Köpte min på Naturkompaniet i Örebro till ett grymt bra pris :)

Var inne på en haglöfs oxo 70 men när jag var i affären kändes fjällräven kajka 65 mycket bättre! Måste säga att en kajka 65 rymmer otroligt mycket och är väldigt enkel att packa med den rektangulära formen samt stor öppning i fronten! Haglöfen/andra formades mer efter hur du packad! Så kajkan var mer lättpackad!

Men som andra har skrivit åk och prova! Båda har bra möjligheter att ändra bärningen för din rygg!

Kajkan är otroligt väl genomtänkt i sin konstruktion. Inte minst märks det när den är fullastad och vikten fördelas jämt över kroppen på ett sätt som jag aldrig upplevt tidigare. Enda missen var att dom snålat in på förlängda "flärpar" till dragkedjorna i fickorna på midjebältet. Ett mejl till FR löste dock detta och ett par dagar senare kom det två flärpar med posten.

// Lelle

som alltid i dessa sammanhang förtjänar Crux 70 att tittas på. Jag och många andra är synnerligen nöjda. Att prova kan vara ett problem men Michael Sundberg har fantastiskt bra service, seriös och påliltlig. Två veckor returrätt, men frakt, ca 150kr kan du åka dit på men han kan ibland ordna det också beroende på var du bor om du pratar med honom.
http://crux-climbing.se/Crux-Climbing/Ryggsackar_57_och_70_liter.html

Säcken är lätt utan avkall på slitstyrka, det gör att en del bekvämlighet vad gäller fack och annat är begränsat. Topplocket är lite svåranvänt då den är fullpackad. Annars en toppensäck och vi köper kanske en till nu om den minsta visar sig passa min fv:)

Visst är kajkan otroligt smart med sin frontöppning. Tyvärr så är den knappt gjord för någon vikt alls, den gnisslar störande så fort det blir lite fuktigt och topplocket är alldeles för litet enligt mig..

Jag bytte ganska snabbt bort min.

Mvh // Johannes

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg