johanniska; sa:
Jag har en Jägare F70 som jag ska göra mig av med då jag inte lyckas justera bärsystemet så det passar mig bra.
Jag är i behov av ryggsäck för korta och långa tältturer på sommaren, en person, lågland och fjäll. Jag vill även ha en säck som fungerar till långfärdsskridsko och diverse dagsturer. En vintersäck väntar jag med, men tar gärna tips även på detta.
Jag funderar på att köpa två softpacks. En 40-50L och en 60-80L. De säckar som fångat mitt intresse är.
* Klättermusen Gungner
* Klättermusen Mjölner
Tips och kommentarer tack.
Är ev intresserad av din F70, använder mestadels den större kusinen FJS som jag är nöjd med. Om du inte vet var du ska göra av den redan, maila gärna mig.
Mjölner: jag tycker att KM: s säckar kan jämföras med engelska sportbilar - dyra, ibland ömtåliga och med helt egna lösningar som ibland är lysande.
Det frisvängande bältet tycker jag funkar kanon upp till bördor på ca 22-23 kg. Med tyngre bördor upplever jag att det blir ett för högt tryck som koncentreras på en begränsad yta av kotpelaren vid bäckenet och även på höftkammarna.
Rullöppningarna - antingen gillar man dem eller så hatar man dem. Jag har svårt att se vinsten med dem, visserligen blir det enklare i vissa fall att öppna och stänga, men i andra fall blir det krångligare (läs packning ovanpå rullen och med fylld lockficka).
Den nedre rullisen gillade jag - men å andra sidan packar jag nästan aldrig från två håll så den användes nästan inte alls...
Sen kan den största modellen spricka om den lastas tungt (höftbältet kan lossna alt botten spricker), minst en återförsäljare i Sthlm har slutat sälja den största Mjölnern av detta skäl. Samma sak borde gälla för de mindre modellerna om de lastas tungt, fast väljer man 60L eller 80L så når man kanske inte sådana vikter...det finns också en rescension där användaren nämner problem med toppstramarna (se under kläder tror jag).
Så mitt sammanlagda intryck av KM på 2000-talet genom min egen erfarenhet och vad andra har berättat/skrivit är inte så gott. Men belastar man inte säckarna för hårt, och gillar deras rullisar så blir man säkert nöjd. Och med rätt vikt är de gudomliga att bära
!
Gungner: jag har använt 50L och den är väldigt liten, faktiskt rymmer den inte mer än armens gamla LK35.
Men den är också skön att bära, det ska jag inte förneka
.
Å nu överlämnar vi ordet till Vulcanisterna då! Hallå, var är ni ??
.
//J
[Ändrat av joru 2005-06-14 kl 19:21]