Ryggsäcksinställning

Hej, jag har letat runt på forumet lite men inte lyckats hitta något som svarar på mina frågor, så jag testar skriva ett eget inlägg. :)

Jag har en Lundhags V8 60L som jag har lite problem med att ställa in. När jag köpte den gick jag flera turer om året, som mest bar jag 25 kg i 5-6 mil. Inga som helst problem, annat än lite blåmärken på höfterna som jag annars alltid får. Nu har den legat i förrådet i två års tid då vi mestadels har transporterat oss via helikopter till fjälls.

När jag nu har dammat av den och testat den på en kortare tur (2 mil, endast 10 kg packning) så resulterade det i att jag fick en överansträngd muskel i ländryggen. Denna klämde på nerverna i ryggen och skapade en del problem. Nu är jag kvitt smärtan och ska nu packa inför en längre sväng. Jag har testat bära den här hemma i typ tjugo sekunder och redan nu känner jag av hur den trycker mot ländryggen, hur än jag ställer in rygglängden och packar om. Efter endast någon minut när jag bär den så får jag ont i hela ryggen. Antar att det beror på att den är helt felinställd, men jag förstår mig inte på hur jag ska ställa in den för att den INTE ska trycka ner på ländryggen. Det känns alltså inte som att jag bär vikten på höfterna utan att all vikt bärs av svanken.

Finns det någon "enkel" guide till hur jag ska ställa in den? Har försökt placera höftbärarbältet både under höftkammen, över höftkammen och precis i linje med den - men det blir liksom inte bättre.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg