Ryggsäcksfunderingar

Hej på er duktiga fjällvandrare!
Jag har svårt att välja säck för fjällvandring! Jag har fattat tycke för:
- Fjällräven Kajka 100L
- Bergans Finnmark 100L
- Lundhags V12 90
Orsaken till att jag vill ha en stor säck är för att jag ska ut med familjen + hund! Jag vill ha en säck som tål stryk! Här har jag sett en svaghet med Kajkan, som bla saknar skydd för sin dragkedja!
Jag vill även att säcken ska vara lätt att stuva i tex bilen. Och där har Finnmark en nackdel med sin ram!
Jag är tacksam om ni kunde dela med er vad ni har för erfarenheter och synpunkter, på ryggsäck för fjällvandring! Har kollat på tidigare trådar där Kajkan och v12 nämns. Men jag har inte funnit något matnyttigt om Finnmark!?

jag har kollat på finnmark. det är en rätt enkel säck, jag tror inte bärsystemet är top notch. skulle hellre satsa på en bergans alpinist som nästan är en ramsäck, om du kan leva med att den väger 4 kg.

Jag vill ha en säck som tål stryk!/
vad ska du göra med säcken? släppa ned den från berg? om kajkan anses vara för svag så kanske berghaus vulcan eller några av deras senare militär modeller kan vara ngt.

personligen hade jag inte valt ngn av dom du nämnt, pga av deras vikt, men det är en annan sak.

Tack för svar!

Tack för svar! Ryggsäcken ska vara så tålig, så att man inte behöver vara orolig när man är ute på fjället! Just ramen på Finnmark, har jag själv samma funderingar som du nämnt. Ska undersöka de säckar du rekommenderat. Just Lundhags och Fjällräven, känns som en trygg investering, då de är etablerade märken. Men det kanske är en falsk trygghetskänsla! Därför vill jag se vad andra tycker innan jag köper!

det finns folk som vandrar i svenska fjäll med 500 grams ryggsäckar, runt 20-100 d material. just den aspekten, att ryggsäcken ska gå sönder vid en fjällvandring på uppstampade stigar och ingen klättring tror jag du inte behöver oroa dig för om du inte ska bära 40 kg på ryggen.

nummer ett vid ett ryggsäcksköp är bärsystemet, om inte det passar blir det inte roligt. tyvärr är det ngt som man inte vet förrän man har gjort sin första vandring med säcken.
nummer två är individuellt, visa vill ha så lätta säckar som möjligt medan andra vill ha stora pansarvagnar. jag tillhör nummer ett men jag har använt båda typerna och har båda.

fjällräven och lundhags är etablerade, visst, men det är 10 andra märken också.

jag skulle kolla på ospreys säckar, dom gör bara säckar och dom är bra. likaså arcteryx, ett märke som jag själv använder mycket. kolla deras altra säckar.

personligen alternerar jag mellan följande säckar:

golite jam 50 liter (860 gram)
osprey exos 58 liter (1100 gram)
arcteryx nozone 75 liter (1600 gram)

men så är jag lite av en sammlare när det gäller ryggsäckar.

Kan bara hålla med dig. Det var ett tag sedan jag var ute i terrängen, men vill ut igen. Och då vill jag undvika så många felköp som möjligt. Jag är av åsikten att en tyngre ryggsäck innehåller mer material och då blir den starkare?
Jag har faktiskt svårt att finna några direkta fel med Lundhags V12! Men har ingen egen erfarenhet av säcken på min rygg, under vandring! Vill egentligen köpa Fjällräven för den är byggd i försök att var miljövänlig. Men är inte riktigt förtjust i dragkedjor då de kan krångla ganska lätt. Har inte heller provat den i skarpt läge!
Jag har även sneglat på Klättermusen Mjölner, som verkar vara en ren (Alltså få detaljer som kan gå sönder) och funktionsduglig ryggsäck. Men på tok alldeles för dyr för min budget!
Det är alltid kul att samla på sig "bra" saker.

Jag är av åsikten att en tyngre ryggsäck innehåller mer material och då blir den starkare?

berhöver inte vara så, det är flera faktorer som avgör tyngden, bärsystemet, antal litrar, antal detaljer som fickor osv. exempelvis golite säcken som jag har består av dyneema vilket är ganska starkt och lätt.

klättermusens mjölner är lite svår. jag hade den föregående, version 1 och den fungerade inte för mig. bärsystemet var helt ok men en del andra lösningar var inte lika bra. och jag skulle inte ge 5500 för en säck.

lundhags v12 90 för 2500 och 2.6 kg är bra siffror, iallafall som en första säck. sedan kan du gå vidare.

Jag vet att jag har en rygga som väger mycket jämförelsevis. Den passar mina behov helt perfekt. Jag vet också att jag fyller den med mycket mer än jag egentligen egentligen behöver... Det ska bäras åt ungarna och så är det alltid nått nytt kul jag vill ta med ut och testa. Så det är knökfullt och det är tungt, men det är helt ok. Det går att hitta en vila även i ansträngningar, underlättar med ett påkostat bärsystem. :) Jag låter det vara bra och då blir det oftast bra. Så alla gillar olika, är din intention att ha lite vikt eller ha fullt med grejer, eller vad det nu är så är det helt ok oavsett.

Har en Lundhag V12 90, ca 10 år gammal, trivs bra med den, och den åker med ut i sommar igen. Den är stor, sitter bra och fungerar.
Min årsmodell hade en liten löstagbar fick på ryggen som hade ,mer remmar än det var värt, så den har jag tagit bort. Denna konstruktion kan ju ha ändrats sen dess.

Tänkbara alternativ om du inte avskräcks av egenvikterna:
- FJS Original (volym100-110 L) egenvikten har jag ingen aning om.
- Bergans Alpinist/Powerframe (volym 100-130 L)

Jag har en Fjällräven Kajka 85 som jag använt på ett antal turer, den har inte gått sönder än...
Ska du ha en riktigt robust o hållbar säck så skulle jag säga FJS Original, den har inget lullull, det är i princip en stor säck med två fastsydda sidfickor och ett topplock, den lastar mer, både volymmässigt o viktmässigt än vad genomsnittspersonen bär (orkar bära?). Sen är den gjord för FM och i synnerhet de mer extrema delarna av FM, så håller gör den.
Fördelen med till exempel FJS, i mitt tycke är att man får plats med ALLT inne i säcken, jag står inte ut med att ha saker dinglandes utanpå säcken nämligen.

Var du får tag på en idag vet jag inte dock. Jag vill minnas att jag köpte den på Recon(.se)

Sen om du behöver en sådan säck är en annan sak. Första steget är ju att grundligt analysera ditt egentliga behov.

Lycka till med ditt sökande!

/Andreas

... Jag är av åsikten att en tyngre ryggsäck innehåller mer material och då blir den starkare? ... Men på tok alldeles för dyr för min budget! Det är alltid kul att samla på sig "bra" saker.

Då har du ett ex av säckarnas säck här: Tradera - Alaska/Grönland - slutar imorgon 10 maj vid 18-tiden.
Med en bra drybag som packsäck får du totalvolymen du är efter. Ligger på 160 spänn när jag skriver det här...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg