Jag har en ide´som jag gärna vill få respons på av alla vana vandrare här! Så här ligger det till, min ryggsäck är av märket "The north face Terra 60". Den väger ca 2.6 kg och jag vill göra den lättare genom att ta bort den inre ryggplattan med tillhörande stödstag. Då väger den ca 1.4 kg. Men frågan är om den blir för ostadig att bära? Jag gick Kungsleden Nikkaluokta - Abisko med den i originalskick och tyckte den var lite onödigt tung och klumpig. Annars är den bra anpassad till mig, jag är liten och kort och det är inte helt lätt att hitta passande ryggor! Finns det någon som har nå´t klokt att säga om detta?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
ryggsäcksfunderingar...
- Trådstartare lampsia
- Start datum
hejsan
prova, men det är lättare att bära 15 kg i en rygga med ett bra bärsystem än 10 kg i en sladdrig konsumkassse...
vänligen nils
prova, men det är lättare att bära 15 kg i en rygga med ett bra bärsystem än 10 kg i en sladdrig konsumkassse...
vänligen nils
för att avbärarbältet ska kunna bära upp ryggsäckens vikt måste den svara så "stel" att hela ryggsäcken inte bara skrynklas ihop. jag har en ryggsäck utan ryggplatta, där jag har en ficka för mitt liggunderlag z-rest, mot ryggen. om ryggsäcken är halvfull, så kan liggunderlaget glida uppåt, å då funkar inte avbärarbältet alls... så något som "sträcker ut" ryggen på den är nog bra. så länge den är ganska full och ordentligt packad kan det nog funka iaf... Om du använder ett vanligt cellplastligunderlag kanske du kan rulla det till en stoor rulle och stoppa i ryggsäcken, för att sedan packa allt i mitten av rullen?
prova! så länge du inte behöver klippa sönder något iaf...
prova! så länge du inte behöver klippa sönder något iaf...
Hitta en lättare säck som passar dig, det finns flera. Men lås inte fast dig vid en för tung grundkonstruktion.
go tur
go tur
hejsan
prova med att byta ut locket mot en fläpp, ryggan blir ett flertal hekto lättare.
god tur
vänligen nils
prova med att byta ut locket mot en fläpp, ryggan blir ett flertal hekto lättare.
god tur
vänligen nils
ryggor och poncho mm
Låter smart, men av vilket material gör du "fläppen"?
Och när jag ändå är i farten har jag en annan fråga.... Har någon provat att skippa regnställ och istället ha en regnponcho? De finns att köpa hyfsat billigt och går att knäppa ihop nertill om det skulle blåsa för mycket. De ska vara stora nog att slänga över ryggan också, har inte provat själv ännu, den jag kollat på var i herrstorlek XL och jag skulle ha kunnat använda den som tält! Hmm, en kommande grej att testa, när jag överger mitt tält och satsar på tarp istället! Kombinerat regnplagg och tarp! Fast därtill är jag inte redo riktigt ännu!
Låter smart, men av vilket material gör du "fläppen"?
Och när jag ändå är i farten har jag en annan fråga.... Har någon provat att skippa regnställ och istället ha en regnponcho? De finns att köpa hyfsat billigt och går att knäppa ihop nertill om det skulle blåsa för mycket. De ska vara stora nog att slänga över ryggan också, har inte provat själv ännu, den jag kollat på var i herrstorlek XL och jag skulle ha kunnat använda den som tält! Hmm, en kommande grej att testa, när jag överger mitt tält och satsar på tarp istället! Kombinerat regnplagg och tarp! Fast därtill är jag inte redo riktigt ännu!
hejsan
min fläpp är nån överbliven bit ripstopp.
men ta det du har- nåt vattentätt, kanske från nån gammal regnjacka, en plastkasse eller från en sopsäck...
när det gäller en kombinerad tarp/regnplagg så blir du nog blöt när du spänt upp tarpen och vill knalla ut och pinka eller nåt.
vänligen nils
min fläpp är nån överbliven bit ripstopp.
men ta det du har- nåt vattentätt, kanske från nån gammal regnjacka, en plastkasse eller från en sopsäck...
när det gäller en kombinerad tarp/regnplagg så blir du nog blöt när du spänt upp tarpen och vill knalla ut och pinka eller nåt.
vänligen nils
Poncho
Funkar väl i skogen. Nästan alla som prövat dem på berget säger samma sak, aldrig mer. Ego har prövat flera olika även bland bergen och har begränsat brukandet till vindskyddade lägen.
Tanken med poncho över bärare och säck är vacker men den stöter på problem i form av vind mm.
Delat lätt regnställ till bäraren och sopsäck inne i ryggsäcken fungerar i praktiken. Sök modeller och typer här på utsidan och du skall få många svar.
go tur
Funkar väl i skogen. Nästan alla som prövat dem på berget säger samma sak, aldrig mer. Ego har prövat flera olika även bland bergen och har begränsat brukandet till vindskyddade lägen.
Tanken med poncho över bärare och säck är vacker men den stöter på problem i form av vind mm.
Delat lätt regnställ till bäraren och sopsäck inne i ryggsäcken fungerar i praktiken. Sök modeller och typer här på utsidan och du skall få många svar.
go tur
hejsan
använder du regnskydd till ryggan så använd den till flärp
vänligen nils
använder du regnskydd till ryggan så använd den till flärp
vänligen nils
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg