• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Ryggsäcksbekymmer

Hej!
Jag ska ut och resa i två mån. i Asien och har därför spanat på olika ryggsäckar i storleken kring 60 l. Men ingen som jag provat vill sitta riktigt bra vid axlarna, de sitter inte mot baksidan av axeln och trycket kommer då bara på framsidan av axeln mot nyckelbenet. Är det någon som har nåt bra tips för detta, någon speciell modell eller något man kan göra?

Marge; sa:
...Men ingen som jag provat vill sitta riktigt bra vid axlarna, de sitter inte mot baksidan av axeln och trycket kommer då bara på framsidan av axeln mot nyckelbenet. ...något man kan göra?

1) Har du provat ryggsäckar i rätt storlek till din egen längd?
2) har du provat de justeringsmöjligheter som finns? Axelremmarnas övre fäste flyttas nedåt, höftbältet uppåt och släppa lite på stramarna på remmarnas ovansida?
(flytta stramarnas fäste uppåt om möjligt...)

Vad du än gör så kommer ryggsäcken alltid att tynga mer på framsidan än backsidan. MHT var säckens tyngdpungt ligger så finns det liksom inget val...

Ryggor är ju ofta avsedda för män, som har annan kroppsbyggnad än oss tjejer. När jag handlade min Everest på Stadium så visade försäljaren hur jag skulle ställa in den, så den passade mig. Be dem om hjälp så kan de visa dig hur den skall sitta (lägg i lite sovsäckar så den blir tyngre) så att det känns bra.

mvh/
pia

Mitt enda råd är att prova och åter prova. det är en djungel och det är svårt att hitta en ryggsäck som sitter perfekt. Jag har en Norröna jostedal 64l som jag trivs jättebra med. En bra tjejryggsäck men kanske lite dyr... Prova dig fram och hoppas på kunniga försäljare.

Kan bero på skenorna också

På min säck var det liknande problem, trots att jag gjort de saker som David här ovan föreslagit. Men! Allt blev plötsligt bra när jag böjde till de urtagbara aluminiumskenorna så att de följde min ryggprofil. "Fabriksböjningen" gjorde att säcken stretade bort från axlarna. Samtidigt försvann tendensen hos höftbältet att hasa neråt. Det första problemet anade jag skulle rättas till med skenböjningen, men det andra kom som en glad överraskning. Nu är jag helnöjd.

Alltså: kanske måste du även böja till skenorna förutom de åtgärder David föreslog (eller så hjälper inte ens det?).

Lars

Japp ryggskenorna!!

Jag hade samma probl. som du för ganska många år sen men började mecka och böja lite på ryggskenorna och sim salabim ryggan satt som en smäck!! JAg har en Karrimore både 65 och 30 liters och e jättenöjd med kvaliten!! Det finns dock säkert massor andra bra ryggor men de är bra tycker jag. En annan sak att tänka på när man backpackar (förmodar att det är det du ska) är ju att man bär inte på samma sätt som i fjällen.... utan det är mycket av på konka på och av bussar flyg mm. Mitt råd e att inte ha en för avancerad säck men en miljon snören, nät,remmar och spännen som fastnar osv. Visst du kan ha en "flygsäck" till dig rygga (det hade jag men sickade hem den efter en gång...tog en massa plats bara) bättre är att försöka slimma din rygga tajta åt och knyta upp remmar mm det funkar bra. En anna grej är att kunna låsa den iaf( topplocket. Lycak till i ryggsäcksdjungeln.

Min flickvän hade oxå problem med att hitta en rygga som satt ok. Det slutade med att hon köpte en Arc´teryx Bora 62, för på den så kunde man välja olika storlekar på höftbälte o axelbanden. Den var iofs dyr men när hon provat den så dög inget annat..

Värt att kika på!!

/Fredrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg