Ryggsäcks historia

Är det någon som har koll på ryggsäckarnas historia? När började man använda tex päronsäckar, har det det funnits fabriks tillverkade kontar etc.? Har du kunskap i området svara gärna snabbt.//Arne

Krukor, väskor och andra föremål för att transportera mat och vatten i (krukor har bland annat använts för transport och förvaring av frukt) är väl en 10000 år gammal företeelse? Fast jag är nog fel person att svara på frågan (som jag inte förstår).

Vad är "fabrikstillverkad" och vad är "kont"?
Kontar eller liknande av näver, läder eller grovt tyg har förmodligen funnits länge men antingen tillverkats i hemmet/på gården eller av hantverkare i byn, t.ex. skomakare.

Det första fabrikstillverkade föremålet för liknande bruk som jag känner till är det som vi i södra Hälsingland kallade för "skruck" när jag växte upp. En fabrikstillverkad plywoodlåda med raka sidor och som sedd uppifrån antingen var oval eller njurformad. En bärram i stål och axelremmer i läder. Den användes som en ryggsäck men för att bära sådant som skulle vara lite mer skyddat eller inte klämmas ihop (t ex bär).

I boken "Gryning över kalahari" skriver Lars Berg något om att "väskan" kanske är den viktigaste utrustningsdetalj som har fört den mänskliga utvecklingen framåt.
Kanke lite OT, men ganska intressant.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelar79 ryggsäcks problem Transportera 2
Hämtar99 Ryggsäcks fråga Transportera 7
Nils-Åke Ryggsäcks Skydd? Transportera 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg