ryggsäckars hållbarhet

är en detalj som försvinner ur de flesta diskussioner.

År 2000 gick jag en 3 veckor lång tur i Sydalperna,
med min Karrimor Condor, inhandlad 1988.
Den nionde dagen tog jag en liten paus och när jag lyfte säcken gick en av
axelremmarna av, i den nedre delen. Jag
lagade den med en kiltnål. När den senda lagades
tappade den så mycket av passformen att jag gick
jag över till andra märken.

För 3 år sen köpte jag en North Face Prophet, 65 l, 1850 gram. Jag har varit noga med att kolla sömmarna inför
sommarens turer. Men jag glömde även denna gång
den känsligaste detaljen, axelremmarna; dessa utsätts
för kraftiga påfrestningar varje gång jag tar
på eller av säcken. Denna gång brast axelremmen
upptill. Till skillnad från andra säckar är remmen
inte fastsydd i ryggplattan utan hålls
fast av en tygögla
(nylon, tror jag) genom en metallögla. Den ena gick
av i Norge nyss efter långvarigt slitage
och den andra var på väg. Lösningen var förstås
kiltnålar, som passar bra att trä genom det
tjocka axelremsmaterialet - de sitter stadigt
och riskerar inte att gå upp (kiltnålar
är ett slags stora säkerhetsnålar, c:a decimeterlånga)

Poängen är att man får granska mer än sömmarna och
det
väl i förväg, skomakaren har lång kö,
en vecka eller så. Kanske det skulle löna sig att gardera sig genom att trä i nålarna från början.
Om olyckan hänt t ex under ett kortare klätterparti
hade situationen blivit riktig avig.

Andra som har liknande erfarenheter, eller tips?
 
Den "detaljen" är ju en stor orsak till att det finns Vulcanister;-)

Enda svagheten jag funnit på Vulcan är bärremmarnas fästen i ryggdelen. Förstärks de har man en säck som står pall för det mesta. Det är väl också ett tips: förstärk den del av säcken där påfrestningarna är stora, och som kan verka relativt klena, innan något börjar paja/pajar. Det kan man ju tycka att man inte ska behöva göra på en säck som är konstruerad för att klara hög vikt, men inget är så bra att det inte kan göras bättre.

Strippar du en Vulcan (se Nordesjö:s tråd om att strippa sin Vulcan) får du en 80-liters säck under 2 kg som är tålig som få, givet att den enda svaga punkten (så var det i alla fall på just min säck) förstärkts.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Har en Lundhags Motion och en av svagheterna med den är att tyget på baksidan av ryggsäcken där det rörliga höftbältet ligger an nöts väldigt fort. Fick min utbytt ifjol efter en säsongs!!! användande. På den nya som jag fick har jag först stoppat in en bit från ett tunt sittunderlag men det höll bara några dagar, sedan satte jag dit silvertape men det rullades bort efter några dagar. Hade skickat upp hälften av maten till Ritsem och en flaska hade jag lindat in i "bubbelplast" som jag använde under resten av vandringen. Kommer troligen att limma dit ett kraftigt nylontyg som får nötas hål på och sen byter jag det eftersom.
 

Liknande trådar