Ryggsäckar75l

Hej. Behöver skaffa ny ryggsäck för veckolång fjällvandring. Den får kosta max 2500 kr och skall vara minst 65 l och max 75 l. Har provat Lundhags säckar som verka fina. Jag undrar dock om någon har erfarenheter av Vaudes Astra 65 II M samt Haglöfs sec 75 (85:an lär vara bra). Rekommendera gärna andra säckar eller tidigare forumdiskussioner. Är det 65 l säckar måste de gå att bygga ut med sidofickor.
 
Fjällräven Ridge 75

Inför sommarens tiodagarsvandring köpte jag en Fjällräven Ridge på 75 liter. Fast bärsystem (två storlekar) ger en lättare säck och i mitt tycke ett solidare intryck. Ryggsäcken är relativt ren utan (onödiga) remmar eller fickor på utsidan. Dessutom kostar den under 2000 kr. Den totala startvikten blev 28 kg, vilket gick att bära utan problem.

Fick dock lite problem med nedre delen av ryggen efter några dagar, ryggsäcken "stod" för mycket på skinkorna och gav mjölksyra i musklerna. Vet inte om det beror på mig eller säcken, men ska upp till Sylarna i slutet på veckan och testa den en gång till.

Ändå är det totala intrycket av säcken mycket bra.
 
Crux A70

Om du vill ha en lätt men funktionell säck kan jag rekommendera Crux A70. Den rymmer 70l men om man expanderar topplocket på sedvanligt sätt så får man ca 15l till. Vikten ligger på klart acceptabla 1,4kg, litet grand beroende av vilken storlek på bärsystemet man väljer. Tyvärr så måste den beställas från Storbritannien men den är klart prisvärd för sina GBP135 (RRP). Jag betalade knappt GBP112 för min när jag beställde den från Up&Under.

http://www.crux.uk.com/
http://www.upandunder.co.uk/
 
Min flickvän har en Sec 65 (Q).
Det är en fin säck med en del trevliga lösningar och ett hyggligt pris. Hon är tvärnöjd.
Jag har själv burit den på dagsetapper och den känns skön på mig också, trots att jag är lång och inte Q.

Men om man gillar Lundhags lite plottriga design är de nog ett utmärkt köp.

(Lägger du till 400 får du en Berghaus Atlas som är med och tävlar om titeln "världens bästa". 80 liter om du tar av sidfickorna.)
 
Re: Crux A70

haskell; sa:
Om du vill ha en lätt men funktionell säck kan jag rekommendera Crux A70. Den rymmer 70l men om man expanderar topplocket på sedvanligt sätt så får man ca 15l till. Vikten ligger på klart acceptabla 1,4kg, litet grand beroende av vilken storlek på bärsystemet man väljer.

Hej,

Jag var nyligen i Skottland och vandrade på West Highland Way. Jag passade på att kolla i några friluftsbutiker. Tyvärr hade de inte Crux A70, bara A50. Så jag undrar hurdant är bärsystemet? Finns det något du kan jämföra med? Är det skönt att bära? Kan man bära det på ca 25 kg utan kännas obekvämt? Vore tacksam för en bra beskrivning av bärsystemet och dina erfarenheter! :)

Jonas
 
Re: Re: Crux A70

macpac; sa:
Jag var nyligen i Skottland och vandrade på West Highland Way. Jag passade på att kolla i några friluftsbutiker. Tyvärr hade de inte Crux A70, bara A50. Så jag undrar hurdant är bärsystemet? Finns det något du kan jämföra med? Är det skönt att bära? Kan man bära det på ca 25 kg utan kännas obekvämt? Vore tacksam för en bra beskrivning av bärsystemet och dina erfarenheter! :)
Säcken har en nätt och enkel men funktionell intern "aluminiumram". Det finns även någon minimal uppstyvande polstring eller dylikt i ryggplattan. Höftbältet utgörs av två ganska små flikar med en tämligen normal spännrem, dock något smalare än på andra säckar i samma storleksklass. Utanpå dessa flickar sitter mer rejält polstrade kuddar. Dessa är större - längre och bredare än de små, lätt polstrade "flikarna" . I dessa polstrade höftkuddar är den interna ramen fästad. Spännremmen går genom dessa grövre höftkuddar och håller allting på plats.
Ramen och de grövre höftkuddarna går att plocka bort för att slimma säcken ytterligare. Det finns även en bröstrem om man tycker att det är käckt.
Jag har burit 20kg med säcken och det var inga som helst problem. Visst har många tyngre säckar mer gedigna och påkostade bärsystem men jag upplever ingen större skillnad jämfört med andra ryggsäckar - Modan Pioneer, Lowe Alpine Alpamayo, Haglöfs Climber m.fl. som jag använt. Huruvida det går bra att kånka på 25kg vet jag inte men det kan nog gå bra. Frågan är väl om man inte ska fundera litet mer över vad man släpar på om man har så mycket packning... ;)
 
Re: Re: Re: Crux A70

haskell; sa:
Jag har burit 20kg med säcken och det var inga som helst problem. Visst har många tyngre säckar mer gedigna och påkostade bärsystem men jag upplever ingen större skillnad jämfört med andra ryggsäckar - Modan Pioneer, Lowe Alpine Alpamayo, Haglöfs Climber m.fl. som jag använt. Huruvida det går bra att kånka på 25kg vet jag inte men det kan nog gå bra. Frågan är väl om man inte ska fundera litet mer över vad man släpar på om man har så mycket packning... ;)

Tack för beskrivningen. Tror jag kan bilda en uppfattning hur Crux-bärsyst. ser ut...Får hoppas det kommer nån bild på det framöver på nätet. Jag håller med dig om att det blir för mycket om man ska bära 25 kg. Det är bara OM och endast OM i viss situation. Annars är min ambition att bära högst 20 kg. Det räcker och är lagaom för mina turer.

Hur mycket fick du betala för frakten av den hemsidan (företaget) som du köpte Crux ifrån? Var det svårt att bestämma vilken storlek?

Mvh
Jonas
 
Lowe Liberty 70+20

En stöddig säck som jag fann på en lagerrensning (till rätt, lågt pris) och som tål att gå med >30 kg i. Jag har bantat av fladdrande remmar och överflödiga detaljer och på det viset skurit ner vikten med nära 7 hg. Det är fortfarande en stöddig säck. Utländska recensioner nämde den som proffssäck för krävande bruk. Den är komfortabel för mig med <25 kg i.
Jag har uppskattat infällda sidofickor och hissbart lock samt att den har kompressionsremmar. Däremot har jag skippat delbarheten. Regntätheten löser jag med en trädgårdsavfallspåse som liner.
Bäranordningen är komfortabel till mina 184. Höftbältet är utmärkt men varmt i sommarvärmen.
Den borde tillverkas i en lättare väv.
 
Re: Re: Re: Re: Crux A70

macpac; sa:
Hur mycket fick du betala för frakten av den hemsidan (företaget) som du köpte Crux ifrån? Var det svårt att bestämma vilken storlek?
För "frakten" av hemsidan betalade jag ingenting... ;)

Frakten är dyr. De flesta brukar använda Parcelforce eller någon liknande tjänst så att grejorna bl.a. är försäkrade. Detta drar upp priset en del och dessutom så försvårar det mottagningen en hel del eftersom budfirmor - Schenker i det här fallet - verkar förutsätta att man är hemma utan att ens ringa innan... :-/
Jag betalade GBP 31.79, så jag passade på att beställa litet andra prylar också eftersom det inte påverkade fraktkostnaden. Vad gäller storleken så frågade jag vad de trodde, kombinerade detta med vad jag själv trodde och chansade litet grand. Eftersom jag är 185cm lång så var jag dock ganska säker efter att ha kollat Crux storleksguide. Om man är osäker så kan man ju alltid maila till Crux.
 
Crux A70

Ok, tack för svaren! Jag och en annan kompis får fundera på saken tills vidare. Vi tycker det lät mycket intressant att en sådan lätt ryggsäck
med ett ordentligt höftbälte kan väga så lätt och dessutom passar vårt ändamål. Priset är vettigt också.

Jonas
 
har sjäv nyss köpt en ny säck ,blev en TNF prophet 65l,75l extended,ska nog palla med minst 20 kg fast jag siktar på max 17 kg på en 10 dagars tur,lite väger deckså 1,7 men det kan nog bli lättare ifall man tar bort lite saker, Prophet fick bra betyg i utemags test men det var 45 l versonen, ska ut och testa den snart i kebne och återkommer med resultatet.
GO tur
JH