Ryggsäck

Håller på med att skissa på en ryggsäck. (Har gjort några förut). Har snott en del ideér från diverse ryggor i butiken.
Denna skall vara:
- extremt lätt
- ca 50-60 liter
- ingen förstyvning i ryggen (minska vikten)
- lastvikt - ej över 15 kg.

Är det nån som har erfarenhet från denna typ av säckar, mest tänkta för mountain-running o.dyl?
Tacksam för tips, åsikter och ideér.
 
johankse

Har gjort några liknande ryggsäckar. Har använt plastlattor(från segel) i stället för rygförstyvare, lätta och ger form samt formar sig efter din rygg. Höftbältets infästning är enligt mina erfarenheter den springande punkten. Beroende på hur mycket du rör höftkammarna i förhållande till ryggraden när du joggar eller går. Den typ av infästning som Lowe har har hitintills fungerat bäst för mig. En 1300g har jag kommit ner till i säckar som håller, med kevlararmerade yttervävar borde kilot vara nåbart. Kommersiella höftbälten och bärremmar är alltför tunga. Liggunderlagsplast och skumplast från bilsadelmakeri i yttertyg fungerar utmärkt även om det inte håller i 100 dagar.
Lycka till!
 
Lätt, lättare,...

...lättast. På ovanstående site recenseras en ryggsäck på 11 oz(ca 300gr). Den rekommenderas enbart om du är helt seriös vad gäller ultralätt utrustning. Inget att bära tungt i alltså. Nästan vad man kunde ha gissat själv eller?

/Thomas J
 
Ryggan är klar och testad! Gick 35 + 20 under lördag/ söndag. Fungerade utmärkt! Ca. 45 liter vikt 550 g. Använde, precis som tidigare inlägg föreslog, liggunderlägg i bärremmar och avbärarbälte. Rymde all packning med råge. Gissa om husse var nöjd. Smålog belåtet hela vägen.
Givetvis krävs en del småjusteringar, men det skall vara gjort i ett nafs...
Trimmar nu på resten av prylarna.
 
Tell me more

Det skulle vara kul om du kunde lägga in en mer utförlig beskrivning av din skapelse. Material, konstruktion mm. Det låter verkligen intressant.
/Thomas J
 

Guest

Gäst
Är en bit nyfiken.

Roligt att du fick till din ryggsäck. Det skulle vara intresant att få veta hur du bar dig åt.

Erik Hjort
 
Tja!
Skissade och gjorde kravspec. Vad ville jag ha, och vad kunde jag saka utan att göra avkall på funktion etc. Lätt skulle den vara.
För att lätta vikten beslöt jag att skippa ryggplatta eller andra förstyvningar. Istället har jag ett kortat Z-Rest liggunderlag.
-Skippade fickor mm.
- Litet lock med bara ett spänne.
- bara smala remmar(10mm)
- gummicord i X (som skosnörning) på bägge sidor. för vatten eller regnplagg åtkomligt under marsch
- enkla fästen för packrem under
- liten blixtlåsficka under locket
- midjebälte med två fickor-perfekt till energi i form av godis, russin etc.

Materialvalet var enkelt. Har haft en bra bit väv liggande i skåpet. Grön, lagom mjuk och stark.
Remmarna var också skåpsmat. har haft en rulle teryleneband i flera år.
Sen var det bara att nåla, prova, nåla igen och sy.
Missade väl några gånger och fick sprätta och sy om.
 

Liknande trådar