Ryggsäck

Jag har tittat på en en Karrimor Marathon 35, vill ha en säck som fungerar lite allround och det gör ju den, men hur lämplig är den för MTB. Det är det jag tränar mest. Vet iofs inte vad som skulle vara olämpligt med den, men jag fiskar lite info här. Åsikter mm....

Jag har en Vaude 10liter ryggsäck, med deras riktigt bra vattensäck i...

Funkar utmärkt men det är svårt att få vattensäcken att ligga still...

jag tror modellen heter speedster eller ngt liknade men du kanske är ute efter en större. Annars kostar Vaude säcken bra ca 400 kr...

//Gustaf

Var hitta Deuter i Sverige?

Det närmsta jag kom en svensk återförsäljare/importör på Deuters site var Danmark, och den handlaren hade inte heller några priser utsatta. Var finner man Deuterprodukter och priser på dessa i Sverige?

/Anders

Ryggsäck inget för cykling

XPAT; sa:
Jag har tittat på en en Karrimor Marathon 35, vill ha en säck som fungerar lite allround och det gör ju den, men hur lämplig är den för MTB.

Klart olämplig. Ryggsäck är överlag idiotiskt för all cykling. Detta beror på att sittställningen vid cykling alltid är något framåtlutad. Säcken kommer således att ligga rakt på ryggraden och bäras upp av den med påföljd att även en ganska blygsam packning snart gör ont. Ryggsäck är heljuste om tyngden hamnar på axlar och/eller höfter med avbärarbälte. Men för cyklign är det alls inget bra. Bättre att skaffa en stor sadelväska eller en pakethållare som fästs på sadelstolpen, sådana kan ta 10-15 kg, och mer än så ska du väl inte behöva.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

Lämpligheten

Jo,

De argumenten håller ju om man bara cyklar med ryggan, men jag kör multisport och vill ha allround. är fär övrigt mycket nöjd med den, köpte Karrimor Marathon 35.
Helt OK!

Visst

För all del, vi har haft många Karrimore säckar, Condore för vandring, Hot Ice för klättring, och de är alldeles utmärkta ryggsäckar. Men ryggsäck passar inte ngt vidare för cykling och det beror på att man inte är vertikal. Den hamnar på ryggraden istället. Det gör att vikten man kan ta blir ytterst begränsad.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
mtbsmuffe Ryggsäck för längre turer Mountainbike 13
honkydory Ryggsäck + MTB = Der Bergmönk Mountainbike 3
nille RYGGSÄCK Mountainbike 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg