Ryggsäck för tung packning

Tänkte kolla om det är någon som har koll på det här med ryggsäckar och kan vara behjälplig med lite tips. Förutsättningarna är att jag är närmare två meter och behöver en säck som går att anpassa efter detta (inte alltför vanligt bland de jag provat hittills). Jag letar efter en säck som från och till klarar rätt tunga laster, bortåt 40 kg, utan att vara alltför stor. Tänker mig en gräns på 100 liter. Förutom dessa kriterier är jag inte så kräsen :)
Bland de jag provat hittills gillar jag både fjällrävens kajka 100 och arcteryx altra 88 men har sett på diverse forum att de har svårt för vikter över 25 kg. Någon som har erfarenhet av dessa?
Vore väldigt tacksam för lite hjälp traven!

Ingen egen erfarenhet men innan jag skaffade min Arcteryx Bora 95 så jämförde jag den med Osprey Argon 110 och läste recensioner. Minns jag rätt läste jag i alla fall om två som hade lastat uppåt 40 kg i den.

Dock 10 liter över din gräns och ingen egen erfarenhet. Men ändå.

Kajka hade jag inte köpt för dessa vikter. Hade en 75 som inte klarade av 20 kg. Tror inte en 100 klarar av 40.

Mvh / Johannes

Håller dina fotleder, knän och höftleder för den lasten? Är det verkligen nödvändigt? Jag har själv i många år burit tunga laster och ifrågasätter med facit i hand det kloka i det. Enbart av omsorg om dig.
go tur

Ska du ha med den gamla tjock-TVn på turen?
Med så mycket grejer på tur behöver du inte åka hemifrån.
Och den sista...trumvirvel...
Kabe har väl husvagnar som passar?

Tack, tack,

Tusen tack för så snabba svar!
Ingen egen erfarenhet men innan jag skaffade min Arcteryx Bora 95 så jämförde jag den med Osprey Argon 110 och läste recensioner. Minns jag rätt läste jag i alla fall om två som hade lastat uppåt 40 kg i den.

Dock 10 liter över din gräns och ingen egen erfarenhet. Men ändå.

Kajka hade jag inte köpt för dessa vikter. Hade en 75 som inte klarade av 20 kg. Tror inte en 100 klarar av 40.

Mvh / Johannes

Visst är Bora föregångaren till Altra? Altran satt otroligt skönt på ryggen (dock inte packad så tungt) men den känns så lätt att jag tänkte att den skulle bli för klen...?
Vet du vilka butiker som har dessa? Har läst om den men aldrig sett den i några affärer. Skulle kännas bra att kunna testa den ordentligt

Håller dina fotleder, knän och höftleder för den lasten? Är det verkligen nödvändigt? Jag har själv i många år burit tunga laster och ifrågasätter med facit i hand det kloka i det. Enbart av omsorg om dig.
go tur
Jo du har en poäng men det är mest under jakt och bärplockartider jag skulle komma upp i de vikterna och då blir det sällan att gå så långt. Vill mest ha en säck som jag vet klarar av dessa vikter

Tusen tack för så snabba svar!

Vet du vilka butiker som har dessa?Har läst om den men aldrig sett den i några affärer. Skulle kännas bra att kunna testa den ordentligt

Berghaus Vulcan:

http://www.terrang.se/ProductInfo?i...itemgroup=RYGG/VÄSK&itemcategory=&program=BER

http://www.rodastjarnan.com/-16858

Och om du köper den från denna leverantör (som jag gjorde):

http://www.rvops.co.uk/Catalogue/Lo...can-II-Bergen-Extra-Zips#sthash.sA6OULK1.dpbs

så kan du få den med två (mycket professionellt) fastsydda extra dragkedjor på fronten så att du kan fästa en PLCE-ficka där också (som på bilden).

Notera att säcken finns för olika rygglängder.

/Mats

Bergans Finnmark, stabil ramsäck på 100 liter. Men jag måste instämma i vad "seaobserver" påpekar, 40 kg, det är mycket att bära, speciellt om man ska göra det under en längre tid & i dålig terräng. Sacci har gjort en 90 liters säck til de finska fallskärmsjägarna, men den är nog knepig att få tag på. Norröna tillverkade en bra ryggsäck som hette Beito, Men om du ska göra det enkelt för dig & köpa nytt, så är Finnmark enklast att få tag på.

Går vi i historien åter så vägde våra småväxta förfäder under 35 kg, så värst mycket mer än format, volym och vikt har inte ändrats sedan dess. Jo det är lite mindre med sabeltandade tigrar och lejon.
go tur

Apropå Berghaus.

Jag har Atlas-säcken och har haft den på ryggen i makalöst många år(jag börjar bli gammal...). Säcken i sig är fantastisk, inte något som gått sönder, ingen söm som havererat och den har verkligen varit värd varenda krona. Men...

När jag nu börjat snegla mot en ny ryggsäck(mest för att jag är en pryltönt) så måste jag säga att det hänt väldigt mycket med bärsystemen och passformen på ryggsäckarna. Jag tror att Berghaus uppdaterat sitt bärsystem en del sedan jag köpte min säck, men när jag tittade på bilderna av den nya så verkar det inte riktigt som några revolutionerande ändringar.

Den är dessutom tung, men vill du ha uppåt 40 kilo så kommer betyda att även säcken väger lite mer för att bärsystemet ska orka med vikten. Däremot så är fanskapet nästintill outslitlig! Kvalitén är som sagt fantastisk.

Säcken är bra, men den har varit med väldigt länge och frågan är om den fortfarande är värd det priset som de vill få ut för den. Jag är faktiskt skeptisk. Kanske kan man hitta den billigt från England, men bortåt 3000 kronor hade jag inte betalat idag.

För de vikterna hade jag kanske till och med sneglat mot en ramryggsäck...

Lycka till med köpet och skriv gärna vilken du väljer i slutändan!

Jag har en Lundhags V8 som jag har haft länge och misshandlat ganska brutalt. Slitstark och med justerbart bärsystem. Har många gånger lastat den tungt, kanske inte 40 men väl 30. Tror nog att den klarar 40 också. Själv är jag 195cm uppifrån och ner.

Min gamla FR Expedition ram, 70+30 l har mer än en gång toppats , med en 30-50 l säck, inget som rekommenderas, men med mycket pannben kan det, om man har tur, gå väl.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg