Tält o sovsäck kommer vara ner packad i ryggsäcken.
Jag hade länge den frågan.
Gör samma typ av resa, dvs luffa+vandring.
Enda skillnaden är att jag dessutom har kamerautrustning med.
Jag landade på en 75L och ~20kg senare.
Finns inget som är så jobbigare när man gör sådana resor och då behöver gräva fram saker.
JA mindre säckar påstås vara bättre pga utrymme samt att man inte frestas bära på mer, men det handlar mer om vara vikt-strikt än utrymmet i sig.
Val av säck är dessutom individuell på flera sätt: passform, om du är man eller kvinna, din egen vikt och storlek samt hur mycket mer än just kläder, sovsäck och tält som ska med.
Sen beror det också på måtten på ovannämd.
Ett tips är att plocka fram allting du ska ha till din säck. Lägg det på bordet. Fundera riktigt nog på vad du BEHÖVER och inte vad du vill ha med. Lägg allting sedan i en svart sopsäck och väg det.
(så jag gjorde). Kolla också om du kan måtta dimensionerna av dessa grejjer blir. Då borde du ha en så när hänvisning på hur stor du behöver.
Tex vet jag att många som är tex smala, som bär på lättviktig utrsutning och som inte är speciellt långa klarar sig fin fint på 35-60L.
När det gäller modeller på väskor så blir det väldigt individuellt då det finns en heeel uppsjö. När du vet dimensionerna, då kan du börja titta på vilka fler detaljer du vill väskan ska ha, följt av modeller och kanske tom gå å besöka nån butik och testa.
Efter butiksbesök så kan man kolla på nätet..
Lycka till!
Från en som nyligen gått genom den jungeln