Inga direkt tips på ryggsäckar. Däremot hur man checkar in dem.
Jag har alltid med mig två sopsäckar en för dit och en för hemresan, hopvikt tar de ingen större plats. För att remmar etc inte ska fastna i bagagekvarnarna på flygplatsen så slänger jag helt enkelt ner ryggsäcken i sopsäcken och knyter om så att den sitter tajt.
Dock är det viktigt att du inte sätter bagagetaggen enbart på sopsäcken, slit istället ut en remögla genom sopsäcken och fäst taggen i öglan istället (brukar finnas ett hantag överst på de flesta ryggsäckar som är lagom för det). Sätter du taggen enbart i sopsäcken och den mot förmodan skulle rivas av från väskan så kan de inte spåra själva väskan till din flight.
Jag har flugit så ett 20-tal gånger, en gång innan jag insett det med att taggen inte ska sitta enbart i plasten försvann ett bagage och Norwegian la skulden på mig pga av att jag satt taggen olämpligt. Senare hittade de väskan i ett helt bedrövligt skick (visst innehåll i väskan av metall hade slipats ner mot asfalt eller liknande såg ut som den körts i bandslip och därefter en flismaskin, dock satt plasten kvar då den knutits fast i väskan. Norwegian skickade den med en annan flight 4 dagar senare i en sopsäck med taggen enbart på sopsäcken...
Om det gäller vanlig backpacking brukar de flesta ryggor duga fint, blir sällan längre streckor man bär dem och jag har använt "no-name" märken utan problem. Däremot vill jag inte ta de till vandringen så om du vill ha en för två syften är det lika bra att köpa en vandringssäck.
Tror inte du hittar en bra rygga på över 40L som du får ta som handbagage, de är oftast för långa. Det finns mer fyrkantiga historier som måste vara ofantligt obekväma att bära och då faller hela konceptet om att det ska bli smidigare än rullväska. Dessutom brukar det även vara max 10kg på incheckat även om den inte alltid kollar.