Ryggsäck för cykling

Jag vet att det här har varit uppe förut, men jag fick några nya infallsvinklar igår.

Först och främst, strunta i debatten med ryggsäck eller ej när man cyklar :)

Jag har kollat på många ryggsäckar som skulle kunna passa, men alla saknar en vital information, nämligen hur stor vattenblkåsa man får i facket. Vissa ryggsäckar har så små fack att man inte får in mer än en 1,5 l blåsa :(

Jag vill ha tag på en ryggsäck där man får in en 3 l blåsa och att ryggplattan inte ändrar form när man stoppar i en full vattenblåsa. Visst att man kan åka runt med en fuyll vattenblåsa och testa, men jag tänkte se vad ni har för erfarenheter.

Säcken skall vara mellan 15 och 30 liter (gärna 25-30l), ha många små fack där man kan stoppa olika småpryttlar samt stora fack för packning. Den skall vara genomtänkt så att man kan ta ur och stoppa i vattenblåsan utan att behöva ta ur packningen.

Jag har hitentills två favoriter, Lundhags 30ccT och DaKine Vertex.

Flera gillar tydligen Lundhags T10 för cykling (såg inte den igår när jag var ute) och det finns en T25 endurance som verkar vara ganska intressant.

Någon som har åsikter om det?

/Mattias
 
Camelbak

Jag sitter här och kikar i Camelbaks katalog och ser några ryggsäckar som skulle kunna leva upp till dina krav.

Camelbak H.A.W.G
Vattenbehållare: 3L
Packvolym: 16,7L
Vikt: 0.9Kg

Länk: http://www.camelbak.com/rec/cb_prod.cfm?catid=6&product_id=206

Camelbak Ventoux
Vattenbehållare: 3L
Packvolym: 25L
Vikt: 0.7Kg

Länk: Ny prod. fanns inte på web än.

Camelbak TransAlp
Vattenbehållare: 3L
Packvolym: 28,5L
Vikt: 1,2Kg

Länk: http://www.camelbak.com/rec/cb_prod.cfm?catid=6&product_id=208
[Ändrat av bergholm 2003-05-31 kl 11:38]
 
Kör själv med Lundhags T20 och har inget problem med 2l vattenblåsa. Det finns plats för större och gissningsvis klarar T30 ännu mer! Ryggplattan är relativt hård och ändrar inte formen i första taget. Själv gillade jag T-serien bättre än ccT. Framförallt pga bärkomforten och kompressionsegenskaperna. ccT känns lite mer "skol-rygga".
Du var även ute efter småfack och där är T-serien OK. Den har en ficka på utsidan och en nyckelficka på insidan, förutom nätfickorna på sidorna som är förträffliga! Ev måste en del av packningen plockas ut för att komma åt vattenblåsan.

Det jag jämförde med mest var Haglöfs ryggor, vet inte varför men av nån anledning gillade jag dem inte riktigt. T25 endurance har jag inte sett till men det låter onekligen intressant...

Lycka till!
/IMO
 
Haglöfs lim 25

kör med lim 25l och den funkar bra...annars har du Nåra multisport säckar du kan titta på http://www.multisportshoppen.com som nog ska funka bra...
litepac har nåra bra modeller också...
men som sagt HAglöfs LIm 25l eller 35l köra jag med och den sitter som gjuten på ryggen med vatten blåsa...
MVH Jocke
 
Vaude

Du kan kika på Vaudes ryggsäckar, de har många fina säckar för cyklig. De har en "ram" på sina säckar gör att du får en luftspalt närmast ryggen, vilket är trevligt. De är inte så dyra heller.

Mvh Tomas
 
Skall prova

bergholm: Camelback gör bra ryggor, men dom har en stor nackdel och det är att alla bär och avlasningsremmar är för klena. Dom duger bra upp till MULEn, då man inte kan packa så mycket i dom. Större ryggsäckar = tyngre = högre krav på bärremmar och liknande.. Att ha lika tunna bärremmar på en ryggsäck som kan lasta 9 liter som en som kan lasta 30 liter tycker jag är fel.

Då känns det som om dom "klassiska" ryggsäcksföretagen har förstått det hela bättre. Fast har dom förstått att man vill ha en ryggsäck till aktiviteter där man svettas mycket och rör sig på ett helt annat sätt än vid vandring....

Sedan så kräver jag att få prova ryggan innan jag köper den, och det blir svårt med camelback modellerna då det är få butiker i stockholm som har dom.

Ventoux tycker jag är lite intressant. Flera tyska och engelska företag har den i sina kataloger och på webben, men den finns inte på CBs webbsite...

Extream: Finns dom säckarna i någon butik i stockholm? Vill som sagt inte köpa utan att prova (packa och bära) först.

Jag beslöt mig för att det bästa testet måste ju vara att ta med sig grundutrustning, dvs det man har i säcken i vanliga fall, till butiken ink fylld vattenblåsa och provpacka.

/Mattias
 
Nu är det köpt

Det blev en Lundhags T25 endurance. Hemska färger men passformen var riktigt bra på min långa rygg och säcken känns grymt bra. Har inte testat den på en längre cykeltur än men jag återkommer med en rescension då jag lärt känna den bättre.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
balo Ryggsäck för cykling? Transportera 17
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0

Liknande trådar