Ryggproblem
Efter att ha genomlidit en opaddlad sommar på grund av ett diskbråck tror jag mig ha lärt mig en liten del om hur ryggen fungerar.
Att sitta(på en stol) belastar ryggen (Ländkotorna L4 och L5) 8 gånger mer än när man står upp. Det bör vara ungefär samma förhållande när man sitter i kajaken. Skillnaden är väl att i kajaken rör man på sig något.
Att sitta och luta sig bakåt och ev ta stöd från ryggstödet är inte bra. Då ökar trycket på kotorna ytterligare plus att vridningsrörelserna förstärker.
Att sitta för mjukt är inte bra för då får man spänningar i ryggen även om rumpan tycker det är bra.
Ett stöd som går fram en bit på lårens undersida är bra.
Det finns inte någon generell regel för hur sittställningen ska vara, hur sitsen ska vara beskaffad, hur mjukt eller hårt, eller ens vilken färg det ska vara på sitsen.
Det är bara DU som kan säga när DU sitter och fungerar bra i kajaken. Så det blir till att prova, prova, prova.
Sitt rak eller något framåtböjd. Ev ett stöd för den svank som måste finnas. Rör Dig mjukt och arbeta med hela kroppen inklusive benen när Du paddlar.
Lär Dig att lyssna på kroppen, säger den ifrån att det här är inte bra så prova nån annan variant.
Framstegen kommer inte alla på en gång, i morron kanske det är nåt annat som gäller. Ta det försiktigt och pressa inte.
Ett diskbråck tar åtminstonde två månader att komma till rätta med så pass att man kanske kan sitta i kajaken en halvtimma med väldigt lugn paddling. Då har förstås nån annan släpat ner kajaken och lagt den i vattnet och väntar tills jag kommer tillbaka.
Lyssna på kroppen, prova och kom ihåg att det är bara DU som vet hur DU känner. Det finns tyvärr ingen standardlösning.
Och framför allt, skaffa inga extra marginaler på kemisk väg. Det är det definitivt inte värt.
Lycka till!!