Ryggont vid paddling?

Jag får ofta ont i korsryggen när jag har suttit en stund i min kajak. Efter någon eller några timmar måste jag ofta gå iland och sträcka på mig en stund för att kunna fortsätta. Beror detta bara på att man är paddelotränad? Jag är ganska tränad i övrigt. Har det med paddeltekniken att göra, eller är det en fråga om sittställning?

Är det någon som har liknande erfarenheter?

Peter

Stel

Hej Peter

Jag är själv väldigt "stel" i baklåret och har därför svårt att sitta längre stunder med benen i vinkel som man gör i kajaken. När jag paddlar i trängre sittbrunnar får jag ibland nästan panik för att jag inte kan sträcka ordentligt på benen och avlasta ryggen på så sätt. En rymlig sittbrunn är därför bra så man kan "gymnastisera" under färd.

Annars är ju ett hett tips att sitta så bekvämt som möjligt (testat SportSeat från Termarest?) och att försöka "andas ut" med ryggen så att man inte spänner sig. Är man paddelotränad kanske man spänner sig mer i ryggen och använder dessa muskler onödigt mycket istället för att slappna av?

Kanske ingen lösning på problemen men nu vet du att du inte är ensam om smärtor i korsryggen :)
[Ändrat av Buda 2001-09-04 kl 15:47]

Ryggproblem

Efter att ha genomlidit en opaddlad sommar på grund av ett diskbråck tror jag mig ha lärt mig en liten del om hur ryggen fungerar.
Att sitta(på en stol) belastar ryggen (Ländkotorna L4 och L5) 8 gånger mer än när man står upp. Det bör vara ungefär samma förhållande när man sitter i kajaken. Skillnaden är väl att i kajaken rör man på sig något.
Att sitta och luta sig bakåt och ev ta stöd från ryggstödet är inte bra. Då ökar trycket på kotorna ytterligare plus att vridningsrörelserna förstärker.
Att sitta för mjukt är inte bra för då får man spänningar i ryggen även om rumpan tycker det är bra.
Ett stöd som går fram en bit på lårens undersida är bra.
Det finns inte någon generell regel för hur sittställningen ska vara, hur sitsen ska vara beskaffad, hur mjukt eller hårt, eller ens vilken färg det ska vara på sitsen.
Det är bara DU som kan säga när DU sitter och fungerar bra i kajaken. Så det blir till att prova, prova, prova.
Sitt rak eller något framåtböjd. Ev ett stöd för den svank som måste finnas. Rör Dig mjukt och arbeta med hela kroppen inklusive benen när Du paddlar.
Lär Dig att lyssna på kroppen, säger den ifrån att det här är inte bra så prova nån annan variant.
Framstegen kommer inte alla på en gång, i morron kanske det är nåt annat som gäller. Ta det försiktigt och pressa inte.
Ett diskbråck tar åtminstonde två månader att komma till rätta med så pass att man kanske kan sitta i kajaken en halvtimma med väldigt lugn paddling. Då har förstås nån annan släpat ner kajaken och lagt den i vattnet och väntar tills jag kommer tillbaka.

Lyssna på kroppen, prova och kom ihåg att det är bara DU som vet hur DU känner. Det finns tyvärr ingen standardlösning.
Och framför allt, skaffa inga extra marginaler på kemisk väg. Det är det definitivt inte värt.

Lycka till!!

Aj! Min rygg.

Till viss del kan jag kanske hålla med dig. Speciellt vad gäller att prova och åter prova. När jag hade opererat diskbrock 1 var jag ute o paddlade i gammal vanlig stil 8-10 timmar om da'n. Eftersom det bara gått några veckor från operationen fick jag stå ut med smärre repor i kajakbottnen.
Jag valde att sitta bakåtlutad mot ett tillverkat ryggstöd, somn vadderats. Stödet slutar i höjd med skulderbladen för att kunna röra armarna fritt. Att stödet inte är mer än ca 25 cm brett hjälper också.
Denna sköna sommar har jag märkt att jag tvingats använda armarna till 80% eftersom förträgningar i div nervkanaler och diskbrock 2 håller värken igång.
Då tröstar jag mig med att det är kanske latmasken i ryggen jag känner. Höll igång som vanligt,men fick ligga still 3-4 dagar ibland.
Som ensampadlare gällde det att ha valt en bra plats. Att jag lyckades med det visar nog mitt fotalbum.
Värre kan det bli nu när det är kallare, men det gäller att hålla rätt ryggparti varmt.
Till nästa säsong hoppas jag sjukvården fått loss viss kroppsdel ur annan viss kroppsdel och gjort mig värkfri.
Varje ryggbesvär har sitt specifika. Ge inte upp. Sök rätt sätt att paddla och att sitta. Paddla är prima rygggymnastik.Prova och åter prova som sagt. Lyft är inte farliga om de görs rätt, men en fullpackad långfärdskajak bör nog få ligga på marken under förflyttning.Lägg under något som minskar friktionen och skyddar. Att dra tungt kan va nog så illa.
Vanlig ryggymnastik stärker ryggmuskler så att den ev. latmasken får ge sig. Att stretcha benens baksida är faktiskt mumma för ryggen.
Lycka till.

Ha de.
Lennart B

Långfärdskajak

Här är en länk till Verlen Kruger det är en intressant man som nog har paddlat längre än dom flesta. Han har valt att färdas i en slags däckad kanot som paddlas med en enkelpaddel. Han sitter mycket högre än man gör i en vanlig kajak. Vilket gör att han kan paddla effektivare och skonsammare.

http://www.krugercanoes.com/index.htm

Bara för att den grönländska jaktkajaken och tävlingskajaker ser ut på ett speciellt sätt. Behöver inte betyda att långfärdskajaker måste se ut så.

Dom flesta havskajaker idag är formade efter forskajaker, tävlingskajaker, och grönländskakajaker. Alla dessa typer är det inte tänkt att man skall sitta i mer än någon timma vilket ofta är faller när man är ute på långfärd.

För mycket ryggstöd?

Jag har förstått på något annat a dina inlägg att du också har en VKV måsen. Till skillnad från dig så har jag en träsits och lös, upplåsbar, kudde som sitter fast i sittbrunnen bakom sitsen. De första åren med kajaken satt jag ganska långt bak med rätt mycket ryggstöd för att jag tyckte att det var bekvämt, men paddelställningen blir ganska konstig. Det blir onaturligt att rotera kroppen och trycka fram paddeln när du gör ett paddeldrag. Sedan ett par år paddlar jag med sitsen längre fram och använder knappt ryggstöd alls (dock lite i svanken) under själva paddlingen utan bara när jag vilar. För mig är det bekvämare och jag upplever paddlingen som lättare när jag kan använda en större del av kroppen. Min bror som har exakt samma prylar som jag håller dock inte med utan föredrar att paddla med hela ryggstödet dikt an. Till nästa sommar ska jag prova att skaffa ett svankstöd av samma typ som på min forskajak för att se om det gör någon skillnad. Mitt tips är att du kan prova att paddla med mindre ryggstöd. Det kan kanske hjälpa.

/Tommy

Tack...

..för tipsen. Det mesta av detta har jag dock provat utan speciellt bra resultat.
Sittdyna: Jo, jag sitter mycket bekvämt på en Thermarestdyna. Jag har oftast ganska lite luft i den för att få bättre kontakt med kajaken.
Stor sittbrunn: Jag har en VKV Måsen. Finns det större sittbrunnar? Jag kan gymnastisera lite i sittbrunnen, men det enda som hjälper mot det onda är att ställa sig upp och sträcka ut rygg och ben helt och hållet.
Stela baksidor: Jag tycker inte att jag är speciellt stel. När jag är uppvärmd kan jag stå med raka ben och lägga alla fingertopparna i marken.
Diskbråck: Har jag aldrig haft. Brukar inte ha några speciella ryggproblem annars.
Ryggstöd: Jag paddlar utan att luta mig mot ryggstödet. Visst har jag testat att luta mig under paddling, men det enda resultatet av det är att man inte kan paddla lika effektivt eftersom man inte kan vrida överkroppen lika mycket. Det ryggonda blir inte bättre.

Att sitta högre har jag inte testat, men balansen lär ju bli lidande av det. Ett bra stöd under knäna kanske vore idé att testa?

Peter

stela baksidor

Nja, speciellt stel är du nog inte då. När jag jämför med mig själv har jag svårt att greppa mer än 10cm nedanför knät :) Jobbar på det...

Om inte nåt av tipsen ovan hjälper så tycker jag du bör vända på steken och kolla VAR det egentligen gör ont. Hör med en sjukgymnast eller liknande som säkert kan hjälpa dig fram till en bra sittposition. All man får "allmänt" om i ryggen kan ju beror på 1000 saker. Ofta är det ju lite svårt att precisera exakt VAR det onda finns och om det är stickande smärt, molande värk, muskulärt etc. etc. Låt ett proffs kolla med andra ord, det är mitt tips!

[Ändrat av Buda 2001-09-10 kl 10:48]

sittställning/hamstrings

Jag ansluter mig till tidigare svar med följande:

http://hem.passagen.se/forsk/index1.htm (Forspaddlingskommitténs hemsida) under "Forsinstruktörsutbildning" finns lite att hämta. Sittställningen är viktig (rak rygg), men förutsätter bra rörlighet i höftsträckarna (hamstrings). Dessa skall stretchas (töjas) med RAK rygg. Att nå ner i backen med fingrarna med raka ben behöver inte betyda att du har bra rörlighet där det verkligen behövs. (Långa armar, lång rygg och hög rörlighet i ryggen ger samma resultat, men är inte det som behövs för sittställningen).

OM(!) det är höftsträckarna det hänger på, så kan stretching hjälpa. Svårt att beskriva töjningsteknik, och många skolor finns, men :
Töj ett ben i taget. Håll rak rygg. Se till att det ben du inte töjer är i linje med ryggen (hjälper till att hålla bäckenet och ryggslutet rakt). Håll töjningsbenet svagt böjt i knäleden. Töj ca 3x15s på varje ben, med några sekunders paus emellan, alt byt ben. Känn efter att det stramar på "rätt" ställe.

Notera att skaderisken minskar och att töjningen tar bäst med uppvärmda muskler.

Mvh Kalle

Böjda knän?

Om du får mindre besvär med kudde under knäna så är ditt problem nog delvis kopplat till stramhet i musklerna på baksidorna av låren (hamstrings).
Ändra i så fall avståndet mellan sits och fotstöd så att du sitter med mer böjda ben och spjärna med fotsulan mot fotstödet. Vinkla ut knäna under sittbrunnsargarna och försök vara rörlig i höfterna och ländryggen och låt kanoten leva under dig.

Sedan kan det finnas mycket att vinna genom att fixa till sitsen eventuellt också höja densamma.

Lycka till Thure

mindre paddel och mer rörelse

Det flest inläggen verkar var vettiga, men om du inte nått någon framgång med dem, kan du kanske byta paddel.
Skälv har jag paddlat i 20år med varierande aktivitet och provat allt från YooAKim till tävlingslådor. När jag får ont i ryggen beror det på att min hållning är för statisk eller belastningen är för stor ( och då är långsam rörelse dvs nästan statisk).
På senare tid har jag använt mig av barnens paddlar, tex 210cm och mindre blad. För mig har det blivit en förbättring, alltså längre paddelpass utan trött rygg.
"Paddlingsexperter" kan tycka att stilen blir lite fel, men jag åker 10 dag i YooAKim så utan problem.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blander Ryggstöd och ryggont Paddling allmänt 5
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
delfinen FRAGA NORDINGRA vid HÖGA KUSTEN. Paddling allmänt 2
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg