Ruttkommentarer?

Har avslutat planeringen inför fjällvandring i början av september.

Saltoloukta-Sitojaure
Båt till Rinim.
Rinim-Mikkastugan via Pastavagge
Mikkastugan-Alkajaure via Alkavagge
Alkajaure-Staloloukta
Staloloukta-Akkastugorna

Planerad tid 7-8 dagar men 2-3 reservdagar. Någon som har några kommentarer, råd eller tips som kan vara värda att ha i åtanke inför färden så skulle det uppskattas?

Rent spontant tycker jag att ni har räknat med ganska tuffa dagsetapper, om ni ska vandra hela sträckan på 7-8 dagar. Jag skulle nog räkna med 9-10 vandringsdagar för den rutten som ni valt.

Varför inte ta och gena från Alkajaure mot Kisuris/Låddejåkkstugorna, då sparar ni en vandringsdag, fast ni missar å andra sidan padejelantaledens vackraste del mellan Stalo och Arasluokta.

/Andreas

Första delen

Jag gick med min far ungefär samma sträcka år 2000, i mitten-slutet av augusti.

Papsen var i hyfsat god form men inte särskilt vandringsvan, så vi höll ett ganska lugnt tempo (jämfört med vad jag och tjejkompisarna brukar hålla). Såhär gick vi:

Dag 1: (började på em efter lunch i Salto) En bit på väg till Sitojaure (tältade på högplatån med några km kvar).
Dag 2: Båt till Rinim, vandring till mitten av Pastavagge.
Dag 3: Till Mikkasstugan.

Sen skiljer sig vår rutt mot den du valt.
Dag 4: Till mitten (ca) av Koupervagge.
Dag 5: Från Koupervagge upp mot Kisuris. Tältade uppe på högplatån.
Dag 6: Till björkskogen nedanför Akka, mellan Kisurisstugorna och Änonjalme.
Dag 7: Till Änonjalme och hemfärd.

Vi hade planerat in en dag till, men den behövde vi inte utnyttja. Det blir ju längre att gå via Alkavagge till Staloloukta, men det beror helt på vilket tempo ni vill hålla. Två av våra 7 dagar vandrade vi endast halva dagen. 8 dagar borde räcka för er. Men planera in extradagar så att ni slipper springa om ni av nån anledning blir försenade!

Lycka till och ha så trevligt!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg