Ruttförslag ensamvandring Sarek

Har ni några ruttförslag för en ensamvandring i Sarek? Behöver inte vara nere på "fin-tältplats-nivå", det räcker fint med start- och slutpunkt, den eller den dalgången etc.

Tänker mig sensommar, augusti/september, max 10 tältnätter, gärna något färre (6-8) om det funkar.
Det får gärna vara så enkelt som möjligt att ta sig kollektivt till och från start- och slutpunkt (det är delvis på grund av detta jag inte varit så mycket i Sarek som jag skulle ha velat), blir kämpigt tidsmässigt att ha 10 tältnätter plus flera dygn för att ta sig till och från vandringen...
Eftersom jag högst troligt går ensam kan man i möjligaste mån försöka undvika ökända vad (att det blir vad i Sarek hör ju förstås till men det finns ju vad och vad...), inga glaciärövergångar osv.

På olika ställen dyker ju med jämna mellanrum tipset/uppmaningen/regeln "vandra inte ensam" upp. Den diskussionen är jag färdig med. I samråd med nära och kära har jag landat i att rätt utrustning (på senare år bla. en PLB), kunskap, sunt förnuft och lite konstruktiv feghet duger för mig.

Jag har pratat med många Sarekvandrare, plöjt böcker, Utsidans forum mm. så jag har några idéer jag knådar i huvudet men det vore intressant att höra vad andra har för tankar, utan att ledas in på något särskilt spår av mig.
 
Den mest klassika rutten där du kommer att möta andra vandrare (om det innebär ökad trygghet), men även en vacker tur som ger mycket av Sarek är ju att följa Rapadalen och i förlängningen Routesvagge, start vid Sitoälvbron (för att spara lite tid) och slut i Ritsem-alternativt omvänt. Höga vägen efter Skierfe-Snavvavagge-Skarja-Routesvagge till treparksmötet och slut vid Änonjalme för transport till Ritsem. Det ger ca 8-9 vandringsdagar beroende på tempo och väder plus med reservtid. Vill du korta av turen och ta den i två etapper går det bra att lägga in ett start/stopp i Suorva istället för att gå hela turen. Både Ritsem och Suorva går bra att nå med buss, till Sitoälvbron behöver du skjuts efter att klivit av Kvikkjokkbussen i Tjåmotis.
Enda vadet som kan vara utmanande i normalt väder på sträckan är Tjåggnårisjåhkå mellan Skarja och Biellevallda.

Självklart finns det en uppsjö andra vackra vägar i Sarek, möjligheterna är näst intill oändliga.
 
Två idéer som du kan spåna vidare på:

1.
Kvikkjokk, vallevagge, runda ruonas, västra sidan av tjuoldagårsså, ned i njoatsosvagge öster om tsahtsa, upp till lulep njoatsosjavrre där njoatsåsjåkko är lätt att passera (det är dessutom oerhört vackert), njoatsåsvaggge mot pårek och tillbaka till kvikkjokk.

Då har du ett eventuellt känsligt vad i nedre njoatsosvagge men det är inte värre än att du kan gå tillbaka samma väg du kom om det är stabilt höga flöden.

2.
Änonjalme, treparksmötet, ruotesvagge, skarja, alggavagge, alkavare kapell, norr om miellädno mot padjelantaleden, padjelantaleden mot vaisaloukta.
Så vitt jag minns inga utmanande vad på hela sträckan. (rätta mig gärna)
 
Men vad vill du ha ut av ditt besök? Utsikter, folktomhet, fina badplatser eller nåt annat? Det borde ju så att säga vara grunden för att bestämma rutter.
 
Sourva passar bättre som starplats än som slutplats, eftersom man inte har nåt gott att köpa där, och går inte att dusch. Det finns busshållplats - thats it!

Ritsem, Saltoluokta eller Aktse går att nå på en vecka från Sourva.
 
Personligen tycker jag 15 km per dag är lämpligt i Sarek, som ett snitt. Sedan är min erfarenhet att man behöver 1-2 dagar för att komma in i Sarek, samt 1-2 dagar för att komma ur Sarek, men det beror lite på vad man vill se och uppleva i närheten av de platser där man startar resp. avslutar vandringen. Ritsem som startplats ger fina möjligheter att samma dag besöka Áhkká...som ett exempel.

Om jag får komma med ett tips så är det att fundera på vad du vill uppleva och se. Utifrån det bygger du en runda. Det kan vara att se en specifik topp, eller gå upp på den. Eller bada i en speciell sjö, eller gå i en speciell dal...det är bara fantasin som begränsar dig.


Lycka till.
 
Jag har inte gått i Sarek själv men de turer jag funderat på att vandra är:

1. Från Akkastugorna gå via Kisuris genom Guopervagge och sedan tillbaka Ruothesvagge. Fördelen är att det inte är några större vad på den sträckan.

2. Suorva till Skarja och sedan genom Ruothesvagge till Akkastugorna. Två vad som kan vara utmananade, Njiravjågåsj och Tjågnårisjåhkå.

De ligger nog på 6-7 dagar var.
 
Senast ändrad:
Jag har inte gått i Sarek själv men de turer jag funderat på att vandra själv är:

1. Från Akkastugorna gå via Kisuris genom Guopervagge och sedan tillbaka Ruothesvagge. Fördelen är att det inte är några större vad på den sträckan.

2. Suorva till Skarja och sedan genom Ruothesvagge till Akkastugorna. Två vad som kan vara utmananade, Njiravjågåsj och Tjågnårisjåhkå.

De ligger nog på 6-7 dagar var.
Ditt alternativ 1 är en fin tur. Räkna 2,5 dagar från treparksmötet till Skarja via Gouphervagge och 2 dagar tillbaka via Routesvagge. Akkastugorna (Änonjalme) via Padjelantaleden är en dagstur i varje riktning.

För alternativ 2 ser jag inte Njiravjågåsj som något som helst problem, enkelt vad. Njavvejågåsj kan däremot vara en utmaning vid mycket vatten men vadas lättast på runt 850-900möh där den grenar sig tillfälligt (finns även fina tältplatser på den höjden på norra sidan om jokken). Håll även höjd över Njavveboulda där terrängen är mest lättgången.
Tjågnårisjåhkkå är däremot ett vattendrag att ha respekt för, och här brukar jag vada en bit nedanför där stigen korsar vattendraget. På en plats ca 100m nedströms grenar sig jokken tillfälligt på en kort sträcka med ett grusrev i mitten.

Jag har startat i Suorva en gång och avslutat min vandring där 3 gånger. Finns ju givetvis ingen möjlighet till att duscha innan hemfärd om man avslutar i Suova, men jag har kombinerat det med en natt i Gällivare eller Luleå innan vidare färd hemåt. Ett undantag var för några år sedan när vi vaknade upp i Suorva på morgonen, tog morgonbussen till Gällivare-tåg till Luleå och direktflyg samma kväll till Göteborg. Hela vägen på samma dag. Entrén till Sarek om man startar i Suorva efter att man passerat Gukkesvaggebron och höjden (Vuojnesvárásj) därefter är bland det bättre vyerna man kan uppleva.
 
Ytterligare ett okompliserat turförslag fast lite längre är Kvikkjokk-Ritsem eller omvänt. Padjelantaleden till Tarralouppalstugorna - Alkavaare kapell-Alggavagge-Skarja-Routesvagge-Treparksmötet-Änonjalme/Ritsem (alt Präststigen Kvikkjokk till Alkavaare kapell).
Vill man se vyerna mot Pårtemassivet och Luhtolahko i fint väder kan man även vika in i Sarvesvagge efter Tarralouppalstugorna-Niejdaiephvagge över till Alggavagge och sedan vidare enligt ovan.
 
Senast ändrad:
Tack för massa bra svar.

Apropå "vad jag vill ha ut/uppleva/se" så brukar fjällvärlden själv berätta det för mig under resans gång.
Ibland vet man ju, första gången på Kebnekaise ville man ju förstås nå toppen, på Aconcagua var det samma sak, Mårmapasset var också en sån där fast punkt som jag hade siktat in mig på när jag var där. Men även de här gångerna var det ju i slutänden massa annat som visade sig vara roligt.

Så, egentligen ville jag bara ha lite input om turer som ni andra tyckt varit bra. Att det är lite folktomt tycker jag personligen är rätt skönt även om jag inte springer och gömmer mig om jag möter någon. Toppturer är ju roligt men jag har börjat bli lite bekväm, det ska vara fina förutsättningar om jag ska göra en sådan, då känns det lite riskabelt att hänga upp turen på den eller den toppen och sen känns det lite misslyckat om vädret/kroppen/tiden sa nej.
 
Kan tipsa om vår tur i år. Vi gjorde den på 5,5 dagar och 6 nätter. Vi gick från Suorva till Ruohtesvagge, för att sen gå upp till Boajsajavrajs. Sen sneddade vi över till Niakvagge och Niakriepphejavrasj för att avsluta i Stora Sjöfallet och Suorva. Man kan självklart gå till Akkastugorna lika gärna om man vill. Var trevlig högalpin feeling i sidodalarna utan att vara komplicerat på något sätt. Mycket för det mesta enkel vandring i låglandet. Värsta vaden var Mihkajåhkå (vilket kan undvikas i Skarja) och Smajllajåhkå.
 
Mina tips bygger på att du skriver att du tänker gå på "sensommaren" augusti/september, vilket i min referensram är höst i Sarek (i varje fall från sent augusti och september) med risk för nysnö på högre höjder vilket kan vara bra att ta med i planeringen.

Så om det finns risk för nysnö kan det vara en idé att undvika Niejdaiephvagge då det är rejält stenskravel längst upp i passet vilket kan vara riskabelt i halka.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Spelix Ruttförslag för vandring på Island Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
da_flower Ruttförslag kvikkjokk runt Fjällvandring 3
Foss Ruttförslag - Fulufjället? Fjällvandring 2
brigas Spånar på ruttförslag alka-sarvesvagge Fjällvandring 13
flindra Ruttförslag Grövelsjön Fjällvandring 11
omitimo Ruttförslag området Sylarna-Helags vecka 37 Fjällvandring 12
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 10
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg