Rutt i Jotunheimen med fjällpulka

Hej allihopa,

Jag och min käraste tänkte bege oss ut på en 2-4 dagars tur med fjällpulka och tält i det sagolika landskapet i Jotunheimen under påsken. Eftersom det är första gången vi besöker området under vintertid skulle vi vara tacksamma om det finns några här inne som kan ge oss tips om vilken rutt ni skulle rekommendera oss. Fysiken är relativt god men allt för stora stigningar kanske vi kan undvika.

Sen undrar vi hur det funkar med DNT-hyttor, finns det möjlighet att ta en dusch där om man inte bor på stationen?

Tacksam för alla svar.

På västra sidan finns Krossbu och Sognefjellshytta - fjällstationer som inte hör till DNT. Där finns duschmöjlighet - de senare kan vara tveksamma pga vattenbrist men har dusch i källaren där man annars kan smyga sig in. De öppnar till påsk, men oklart om den magnifika fjällvägen är helt öppen då. Kan i så fall vara en bra bas för turen.

Hejsan,

Har skidat genom Jotunheimen vid ett tillfälle och det var en mycket trevlig tur. Vad det gäller DNT-hyttor är det lite gott och blandat så att säga. Bästa informationskanalen som jag känner till är https://ut.no/

På ut.no - klickar man på kart och kan sen zooma in på hytter som jag tänkt passera. Det finns tre olika typer i Jotunheimen. Stora "fjällstationer" som Gjendebu = betjent hytte. Mindre hytter = Ubejtent, där man behöver en DNT-nyckel för att komma in. Samt Utleiehytte, som man kan hyra....har dock ingen koll på hur detta funkar.

Men i år verkar vädret ställt till det, för på Gjendebu kan man läsa "NB! Gjendebu holder stengt påsken 2025. Isen på Gjende er usikker og det blir ikke kvistet til Gjendebu fra Fondsbu, Leirvassbu og Gjendesheim. Selvbetjeningskvarteret fungerer som nødbu påsken 2025, derfor er det ikke mulig å forhåndsbestille senger."

På de ubetjente stugorna, som är det enda jag bott i, brukar det varken finnas mat eller dusch.

Vad det gäller rutt hade jag valt att vänta och se vad väderprognosen säger, men om vädret är fint hade jag sökt mig till Eidsbugarden/Fondsbu. Vet dock inte om vägen är plogad, men det är ju många som söker sig dit under påsk, så man borde kunna få tjuts med vessla om inte annat. Väl i Eidsbugarden finns det ju massor av trevliga alternativ, t.ex är Olavsbu en mycket trevlig hytte att besöka.

/ Stefan

Nu har jag inte varit där under vintern. Men finns möjligheter, Från Bygdin via Torfinnsbru, Eidsbugarden, Gjendebu och till Gjendesheim.
Sedan kan man även utgå från Lerivassbu, mot Gjendebu/Olavsbu och till Gjendesheim.
Allt hänger på snötillgång och isarna. Bygdin, Eidsbugarden Leirvassbu och Gjendesheim har duschmöjligheter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg