Ruskigt billiga havskajaker

Finns det någon som har erfarenhet av kajaker av märket "Sea Winner"? Jag har inte lyckats spåra upp någon information om dem här på utsidan. Priset är häpnadsväckande lågt, 7 700 kr för en ny glasfiberkajak med packskott och allt. För 1 200 kr till får man roder också. Kajakerna tillverkas tydligen i Polen och säljs av en snubbe i Åmål i Dalsland.

Kalle
 
Provpaddlade Seawinner en gång

På många sätt påminde den om VKV Anita:

Lite initialrank, v-format skrov, hyfsat lättdriven, vit, roder, sittbrunnen ej utformad för kontroll med höften och eskimåsväng.

Till priset skiljer den sig från en Anita, så tycker man om ovanstående koncept kan det ev. finnas pengar att spara.
 
Seawinner

Har 2 st av modellen Seawinner med den gamla med ett skott bakom sittbrunnen. De nya har ju skott framöver åsså. Väger ca 18-19kg (de nya väger mer)men det beror nog på att de har varit lite för snåla med plasten på sina ställen. De kostade 6000:- när jag köpte den, dock utan roder men det byggde jag själv. Numera paddlas jag dem helt utan roder o skädda. Var de första kajaker jag köpte men gillar dem fortfarande. De är ruskigt spartanska och viss kvalitet är väl så där men är man händig så kan man ju sen forma den som man vill. Jag rollar ruskigt lätt i den jämnfört med de Hasle kajakerna jag använder i min verksamhet där tekniken måste vara 100% rätt. De är snabba och roliga att paddla och känns inte så tröga som en plastdito. De nya kajakerna är nog betydligt bättre utrustade då jag saknade både linor, ryggstöd och packremmar. Luckan till skotten är skvättsäker men efter ett par rollar är det fuktigt i lådan. Helt klart mycket kajak för pengarna men ej att jämföra med dyrare kvalitetskajaker!

Mattias Olsson
ÄventyrsCompaniet
 

Liknande trådar