Runes

Gör egna. Hur lätt som helst =)

2dl socker
2dl sirap
2dl grädde (går bra med Oatly iMat för mjölkfria kakor)

Koka knäck på detta (koka till 125 grader för sommarbruk, och något lägre för vinterbruk).

Häll smeten/knäcken över 14dl havregryn/müsli och rör om fort och ordentligt innan det stelnar för mycket. Havregryn har mest långsamma kolhydrater, men fruktmüsli är svårslaget vad det gäller smak =)

Bred ut på oljat bakplåtspapper och kavla/tryck ut till en jämntjock "matta". Jag brukar ha en non-stick-kavel (trä är nog dumt) som jag oljar in. Solrosolja har jag använt, men det fungerar nog med andra oljor också.

Skär sedan bitar (24st blir lagom på satsen ovan) innan de blir för hårda. Pizzaskärare funkar bra.

Låt svalna, och slutligen smörjer man samtliga kakor med olja. Oljan torkar sedan in, men gör att knäcken inte blir kladdig och fastnar i allt.

Förpacka individuellt med smörgåspapper eller lägg alla kakor i burk .

Arbetsinsatsen är minimal, men det tar ju ganska lång tid att koka knäcken. Jag använder en kastrull med super-keramisk beläggning (Gastromax med Biotan-beläggning, ca 25cm i diameter), så jag lämnar bara knäcken och rör om var tionde minut. Växlar mellan 2an och 3an (6 lägen totalt) på spisen.
Det har aldrig bränt fast =)

EDIT:
Detta är Runes originalrecept. Jag har inte stulit det, han har själv publicerat det på ett forum ;)

EDIT2:
När jag använde f-müsli gold fruit från Axa räknade jag fram följande:
Energiinnehållet för hela satsen = 3950kcal.
Per bit (24 bitar) = 165kcal
Energitäthet = 324kcal/100g

/Tomas

Tips

Bra att man kan göra själv och tack för receptet. Men frågan kvarstår och jag uppskattade enkelheten med färdig förpackning trots möjligen lite högre pris.

De kändes som en produkt jag litade på i kvalité. Inget konstigt utan bara rena råvaror.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg