Rundtramps teknik !

• Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Tänkte bara höra om det är någon som har några förslag om hur man övar upp sitt rundtramp !

Har nyligen inköpt ett par spd pedaler och är lite undrande när det gäller rundtramps teknik och val av skor !

Tacksam för all hjälp !

Mvh Åke

Rundtrampsteknik

Ett effektivs sätt att träna rundtramp är att enbart envända en trampa åt gången! Då blir du tvungen att trampa runt... Kör gärna någon mil åt gången (vägkörning).

Vad skor beträffar är det viktigt att veta vad för typ av sko du hade tänkt dig. grovt kan sägas att det finns tre typer av SPD-skor, nämligen

1 landsväg
2 touring
3 MTB

Landsvägsskor har egentligen bara på landsvägsracers att göra, då de är besvärliga att gå i och inte gjorda för att man ska kunna cykla med dem i trixig terräng. De gar helt slät sula. Kräver ofta racervarianten av SPD-pedaler (enkelsidig)

Touringskorna är ofta bekväma att gå in (relativt sett i alla fall) och ser ut som en normal fritidssko ("gympadoja"). Inte alltför grovmönstrade sulor. Gjord för mtb-varianten av SPD-pedaler (dubbelsidig)

MTB-skor har kraftigt mönstrad sula och ofta kardborrband istället för snören. Sulan är styg om mindre skön att gå i, men det går en kortare bit (upp för en brant backe e.dyl.). Dessa skor är direkt gjorda för seriös skogskörning och hör hemma här.

Sen finns det förståss olika prisklasser och då är det bara att välja en i rätt storlek och i lämplig prisklass.

/Niklas

Hajar inte rundtramp

Jag har cyklat med SPD-pedaler i ett antal år nu och gillar främst den sköna accelerationen och att foten sitter stadigt i rätt position hela tiden.

Men rundtramp har jag inte lyckats lära mig. Varje gång jag försökt har det känts så otroligt obekvämt att jag gett upp direkt.

Senast igår konstaterade jag att det fungerar utmärkt när jag sitter upp (dvs. utan att hålla i styret) och trampar lite långsammare, men när jag sedan försökte fortsätta med rundtrampet i normal sittställning tänkte jag på följande:

- belastningen på baken blir hemsk, jag som alltid tyckt att en poäng med att sitta framåtlutad och trampa på hela tiden är att belastningen mot sadeln blir liten!

- en touringsko duger inte, framfoten måste sitta helt fixerad i höjdled (hur bekvämt det nu kan vara???)

Frågan lyder: ska jag göra ett rejält försök att lära mig rundtramp trots att det känns så fel, dvs. har någon annan känt likadant i början, men sedan fått grepp om det hela? Och hur lång tid tog det?

Rundtramp

Notera att med rundtrapp menas framförallt att foten endast skall dra bakåt (inte uppåt). Sett på en klocka skall alltså högerfot sluta rundtrampa runt kl 7-8 (sett från höger). I detta läge tar vänster fot över (kl 13-14).

I verklig spurt kan man dock dra uppåt för att verkligen tok accelerera.

Rundtrampet är enklast att få till i uppförsbackar och när det går långsamt.

Rundtramp i all ära...

men när man plottar duktiga cyklisters effekt i rundtrampsdiagram framkommer att mer än 80% av kraften kommer "mellan 12 och 4 på klockan"...

Jag brukar tänka på att "leda tramprörelsen med hälen", dvs trampa ner med hälen först och dra upp med hälen först. Funkar bra för mig när jag är ute och cyklar. Det viktiga är eg. inte att dra med uppfoten utan att denna inte ska "tynga ner" uppåt-pedalen.

Lycka till

Om ni vill studera

rundtramp så försök att spana in Jan Ullrich i Telekom teamet (kör Girot som går just nu). Han skall vara expert på detta och det innebär att han sitter ner väldigt länge (även om backen är väldigt brant) och trampar tungt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madir Schysst MTB-teknik?? Mountainbike 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg