• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Rundresa med bil i Norge?

Skulle gärna vilja ha förslag på en resa i vårt kära grannland Norge. Ca 5 dagar har vi tänkt oss.

Vi startar vår resa från Arvika i västra Värmland och vill gärna ha med trollstigen på vår rutt. Tips om vandrarhem eller annat boende efter vägen till bra pris efterlyses och eventuella sevärdheter eller dagsturer i omgivningarna.

Tack!

Mvh L-O
 
RV 17

RV 17, riksväg 17 som följer kusten upp (eller ner) mot tex. Lofoten.
Passerar´saltstraumen och torghatten bland annat.
Fast RV 17 till Lofoten och tillbaka blir brådis på fem dagar, den är inte direkt snabb.



JL
 
Enkelt

En fin resväg är att dra till Flåm och ta Flåmsbanan tills den slutar (oerhört vackert) sen cyklar du rallarleden tills du ledsnar och väljer sedan att fara ner till Flåm igen. Från Flåm åker du sen till Stryn för att åka skidor, cykla, klättra och vandra.
Sedan kan man ta en tur ut till Hoddevik på norska Stadtlandet och surfa lite;-)

Sedan besöker du dalsnibba och Sognefjorden och cyklar lite där. Nu börjar det bli tight med dagarna men då är det bara trollstigen och lite bigwallklättring kvar...

Kolla även in: http://www.pumpapuder.nu/
Samt lite bilder på: http://rigel.mt.luth.se/test/pt/Norge
[Ändrat av fafner 2003-05-12 kl 22:36]
 
vestlandet

Jag har kört runt en hel del i det området av Norge,o ska försöka komma med en bra o trevlig resrutt.
Jag hade i ert fall kört E6 upp till Otta,där ni svänger av mot Lom (rv 15).Lämpligen tar ni första övernattningen i Lom,vandrarhem är nog inte så mkt att tänka på,däremot förordar jag hytteboende,dom kostar för en 2bädds ca:250-400 nok.Bra o billigt.
Just i Lom finns en väldigt stor camping med gott om hytter,men just Lom är väldigt "turistigt".
Vill ni så kan ni dagen efter ta bilen upp till Juvasshytta(ca 1,5 timme)o därifrån bestiga Galdhöpiggen,eller åka skidor på glaciären(utför).
Juvasshytta ordnar guidade turer upp på "piggen",som kostar runt 100 nok.
http://www.juvasshytta.no
Efter att "ni gjort" Lom kör ni vidare på Rv 15 upp på fjället,där det kan va is på sjöarna,för att sen åka ner till Geiranger,har ni tur så är ngt stort kryssningsfartyg just på väg in i den smala Geirangerfjorden,mkt vackert ställe,men oxå väldigt mkt turister.Därifrån bär det uppåt(Rv63)igen på en vacker väg som jag tror kallas Örnevegen??Ni kommer sen ner till Eidsdal,där ni blir tvungna att ta en liten färja över fjorden,kostnad 30-70 nok.tid 15 min.Färjan går mkt ofta,så ni behöver inte vänta ngn längre tid.
Om jag inte missminner mig så ligger det en camping på andra sidan fjorden(Valldal)där ni kan hyra hytte precis nere vid vattnet.Varför inte hyra en båt där o sticka ut o fiska lite.Med lite tur så får ni chansen att se tumlare precis intill båten.Jag har haft den turen just på det stället..
Därifrån fortsätter ni sen på Rv 63 o då är ni på trollstigen,ni fortsätter nerför trollstigen mot Åndalsnes,där det finns rikligt med campingar att bo på.När ni kommer ner till väg E 136 kan ni ta höger mot Dombås,efter typ 5-10 km kommer ni fram till Trollveggen som bör beskådas.
Efter det kör ni tillbaks mot Åndalsnes o fortsätter på Rv64 runt fjorden mot Åfarnes,vägen övergår där till rv660 vilken ni följer längs Langfjorden in i Vistdalen o ner till samhället Eresfjord,där tar ni av på en mindre väg mot Eikesdalsvatnet,där det finns en billig camping(hytter) på västra sidan av sjön,(Meringsdal),det finns även camping vid Vike på östra sidan av sjön.Ni fortsätter längs sjöns östra sida in i Eikesdalen där sen Aursjövegen börjar,det är en mkt fin fjällväg(bomveg) som går upp till Finnsetlia-Aursjöhytta-torbudalen o därefter ner i Litldalen för att slutligen komma ner till Sunndalsöra.Där finns 2-3 campingar med hyfsade priser.Därifrån kan ni göra en dagsutflykt upp till Innerdalen belägen ngn mil norr om Sunndalsöra,innerdalen lär va en av Norges vackraste dalgångar.
Sunndalen är för övrigt oxå mkt fin med branta berg som fyller på den blåskimrande älven Driva.Ni följer sen Sunndalen(Rv70) ut till Oppdal(E6) för vidare färd hemåt??
Tänk bara på att inte börja leta efter ledig hytte alltför sent på kvällen,speciellt inte om ni ska resa mitt i semestern,men vi har alltid lyckats fixa boende utan att förboka..
God tur!
 
Tusen tack för ditt tips Magnus....Ska bara rycka fram kartboken nu och planlägga rutten.
 
Jag tycker att Ålesund på västkusten är värt ett besök också. vacker stadsmiljö och mycket fin natur, speciellt om man tar sig till öarna precis väster om Ålesund.

Efter detta kan ni sedan ta "Atlanterhavsveien" (tror jag den kallas) norrut och så småningom upp mot Trondheim. Vägen är väldigt vacker och Trondheim är också fint

Denna turen kan ni ta efter att ni varit i Geiranger som "mippe" beskrev ovan. Geiranger och Dalsnibba är riktiga höjdare!

Go tur
Henrik
 
Har sett att i vissa kartböcker finns inte Aursjövegen utsatt...

Precis som det står i föregående inlägg så kan även Ålesund va värt ett besök,eller Molde som även är en vacker stad.Dom har en stor jazzfestival som jag tror går av stapeln nån gång i juli.Därifrån kan man sen ta atlanterhavsveien som är ganska spektakulär.
När ska ni åka upp där???
Är det något du undrar över så är du välkommen att maila mig..

Mvh/Magnus