Rumänien

Hej,

Jag avser att i sommar fortsätta turen nedför Donau. Planerar att i år avsluta vid gränsen Serbien/Rumänien i Drobeta-Turnu-Severin och därifrån åka tåg till Bukarest och flyga därifrån hem till Sverige. Frågan är: får man ha cykel med på rumänska tåg? Om så, vilken typ av tåg? Och löser man (var) särskild biljett för cykeln? Har någon en bättre lösning för hemtransport?

I Polen,Ungern och Slovenien vet jag av erfarenhet att det går bra att få med cykeln på tåget,ganska säkert går det bra i Rumänien också.Däremot är tågen långsamma,skitiga och trasiga. Men varför inte köpa en 30-dagars biljett hela vägen upp till Gdansk,sedan färja.Tåget går över Budapest och Warszwa,tar ca.30tim.Biljetten ger dig möjlighet att stanna på platser utefter rutten för att sedan fortsätta resan.Kolla DB Deutsche Bahn.

Det finns olika typer av tåg i Rumänien. "Personal" är de billigaste, extremt långsamma men inte skitiga de gånger jag åkt med dem. Sedan finns snabbare (men inte jättesnabba) tåg också av högre standard. Jag tycker att tågen fungerar bra i Rumänien och ser ingen anledning till att undvika dem. Dock vet jag inte säkert om man kan ta med cykel, men jag skulle bli väldigt förvånad om du inte fick det. Även om de inte säljer cykelbiljetter på tågstationerna så kan du bara ta med cykeln ut på perongen och snacka med konduktören.

Ett tips är att cykla längs Donau hela vägen genom bergen för att passera genom "Järnporten". Sväng sedan norrut till Baile Herculane. Där kan du cykla in i Valea Cernei nationalpark. Det finns bara en bilväg som följer ån nere i dalen där. Du kan bada lite i naturliga varma källor längs den vägen och övernatta på Motel Dumbrava, varifrån du kan göra små vandringar till fantastisk natur. Från Baile Herculane går tåg dagligen till Bukarest. Det kommer bli ett värdigt avslut på din resa :)

Bilder från Järnporten
Bilder från Valea Cernei och Baile Herculane

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mr.peterjohansson Gas/Esbit/Flytande bränsle - Rumänien Långcykling 7
mr.peterjohansson Rumänien runt Långcykling 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg