rullstängnings säckar

Tjo.

Är det någon som har några erfarenhete av arcteryx säckar med rullöppning?

Är bärsystem lika sköna som på deras egna säckar?
Antar att det inte är några större fel på dom annat än pris och vikt.

Annars finns väl klättermusen gunger samt lowe ion.
finns det några andra med rullstäning som är vettiga?

/m
 
Rullstängning?

Om säcken inte är gjord i hållbart vattentätt matrial (läs tungt) ökar det bara säckens vikt utan att tillföra något! Min 25-öring.

Go tur

Johan K
 
Roll-o, från Lundhags

Lundhags har kommit med en helt ny serie, Roll-o, där alla säckarna har rullöpning.
Lite olika storlekar på småsäckar.

Väldigt avskalade.

/ Niclas
 
Hrm...

...förstår nog inte varför säcken med nödvändighet skulle bli tyngre med rullstängning... Tittar man t.ex. på Utemagasinets tester så brukar Klättermusens säckar vara bland de lättaste...

Fördelen med rullstängning är att du slipper snölås, du får en helt tät stängning ändå, att volymen enkelt kan varieras genom att du rullar mer eller mindre och att du får en ovanligt "ren" säck.

Är helnöjd med mina Klättermusen-säckar.

mvh

Anders
 
Arcteryx M30

Jag har en Arcteryx M30 som jag är grymmt nöjd med. Rullstängningen är kalas - enkel att både öppna och stänga även med tjocka vantar och det är enkelt att packa den eftersom det inte är nåt sladdrigt snölås att böka med utan en relativt stum öppningskant. Nackdelen med rullstängningen är att när säcken är full så är den full, det är sällan något alternativ att överpacka den och inte kunna stänga den. Jag har haft min säck sedan i höstas och använt den nästan dagligen och den är lika skön att bära med 18 kilo som tom.

Bärsystemet passar mig perfekt, ingen annan säck jag har provat har varit bekvämare (inklusive Bora 75) och gjort bördan så lättburen. Säcken sitter tätt mot ryggen vilket jag tycker är bekvämt. Höftbältet är tunnt, smidigt och stabilt och upphängt elastiskt så säcken följer med kroppen bra när jag rör mig och den har aldrig känts instabil eller vajig. Axelremmarna kan jag bara lovorda! De följer min kropp perfekt, inga antydningar till att vara ivägen och de sitter där de ska.

M30 är den första säck jag ägt där jag inte behöver använda bröstremmen för att axelremmarna ska stanna på plats. Arcteryx termogjutna ryggplatta, axelremmar och höftbälte ger suverän komfort - inte ens axelbandsspännen på bh-ar känns längre. Om det är samma skum som i deras större säcker vet jag inte men det borde gå att hitta på deras hemsida. Missa inte att de flesta Arcteryxsäckar finns i flera längder så att du får en lagom lång säck.

Linda
 
Tack för alla svar :)

Skall forska lite mera innan jag bestämmer mig för en säck.

Håller med om att rullstängningen inte borde innebära en viktökning på säcken, snarare minskning. och visst, är inte materialet vattensäkert så spelar inte rullstängningen någon roll.

Får bege mig ut på provning av säckar för att se vilken som känns finast.

Hade inte sett till arcteryx M30 ens. utan trodde bara att det var deras serie "RT" som hade rullstängning. Men det låter på linda som att den håller minst lika hög klass som andra arcteryx säckar om inte bättre. älskar bärsystemet på min bora 80 trots vikten så det får nog bli en liten smygtitt på arcteryx sortimentet.

får se vad det blir.
 
Rimligtvis borde det bli lättare med rullöppning,helt kanon och helnöjd med min k-musen inte massa remmar som hänger o slänger allt helt underbart. Hans
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg