Rullskidor

Du kan kolla priser et c på http://www.skidsport.com el http://www.polder.se men varför inte försöka köpa begagnat?

Stavar bör du ha... Jag trivs med någon cm längre rullskidstavar än mina vanliga stavar, därför har jag ett separat par stavar för rullskidåkning. Det är dock ingen nödvändighet, man kan köra med de vanliga stavarna. Man kan gärna byta ut stavspetsarna mot sk rullholkar, och slipa dessa inför varje pass med en diamantfil, så man får bra bett.

Underlag asfalt (gärna svart, mjuk) el jämn grusväg.

/Håkan
 
Schysst träning

Rullskidor är utan tvekan en schysst träningsform för den snöfria säsongen. Behåller och ökar styrkan i överkroppen och framförallt ryggen. Borde kunna jämföras med "vanlig" längdåkning eftersom det handlar om samma muskelgrupper.
Eftersom jag åker klassiskt innebär det stakande till förbannelse, diagonala är liksom inte att tänka på riktigt.
Föredrar att träna på lugna landsvägar eftersom det gärna kan kännas lite trångt på vältrafikerade vägar eller cykelbanor. Beroende på vad du har för typ av hjul, kolla med Pölder, så kan man åka på lite olika underlag. Mina hjul är cirka 50 mm breda vilket gör att de fixar lite grövre oljegrus utan större problem, även om slät asfalt givetvis är skönast.

Om du ändå skaffar skidor så köp stavar också. Du kommer ju upp cirka 5 cm extra från marken mot vanliga skidor och då det är stakträning som gäller så ger längre stavar betydligt mer. Jag har cirka 10 cm längre än till vinteråkningen och är nöjd med det.

Som tidigare nämnt så är Pölder bra att ha att göra med. Vet vad de snackar om och brukar ha schysst priser. Rullholkar med hårdmetallspets är ett måste för att få fäste med stavarna.

Skulle även vilja trycka hårt på signalväst.
Åker man efter landsväg så behöver man synas bra eftersom bilarna lätt tror att du går och därför missbedömer hur snabb du kommer mot dem. (Speciellt sen det att stavgång blivit poppis)

Man har även en benägenhet att efter ett tag kunna få upp en schysst hastighet på skidorna och fetkraschar man då så är cykelhjälm ett måste.

Undertecknad lyckades med just en fetkrasch vilket resulterade i cirka 5 minuters medvetslöshet, kraftig hjärnskakning, 7 stygn i hakan och en totalt uppskrapad framsida på kroppen och ena sidan av ansiktet.
Hjälmen spräckte jag, men hellre det än huvudet. Detta skedde på slät plan asfalt en solig somamrdag.... (dumma kommentarer om min klantighet undanbedes vänligt men bestämt :) Poängen är att det går undan även på platt mark......

När jag ändå är inne på det där med vägar och säkerhet så blir valet av sida på vägen lite lurigt. Senast jag kollade upp det så att man skulle håla sig på vänster sida om man åkte saktare än vad man sprang, annars höger. Nu kommer man ju väldigt lätt upp högre hastigheter varför höger sida av vägen borde vara riktigt, MEN, jag väljer ändå att åka på vänster. Varför? Jo, då man ligger ute efter landsvägen så tycker jag att det känns betydligt säkrare att ha uppsikt över mötande trafik istället för att riskera att köra upp staven i fronten på en timmerbil då man stakar. Hittills har jag inte blivit stoppad av polisen :)

Hoppas att du hittar något som kan hjälpa dig i det jag skrivit!

Allt gott!

//Martin
 
Re: Schysst träning

Tigger; sa:
När jag ändå är inne på det där med vägar och säkerhet så blir valet av sida på vägen lite lurigt. Senast jag kollade upp det så att man skulle håla sig på vänster sida om man åkte saktare än vad man sprang, annars höger. Nu kommer man ju väldigt lätt upp högre hastigheter varför höger sida av vägen borde vara riktigt, MEN, jag väljer ändå att åka på vänster. Varför? Jo, då man ligger ute efter landsvägen så tycker jag att det känns betydligt säkrare att ha uppsikt över mötande trafik istället för att riskera att köra upp staven i fronten på en timmerbil då man stakar. Hittills har jag inte blivit stoppad av polisen :)

Ajajaj! Det där skulle du inte ha skrivit! Nu kommer den här tråden att blomma ut i om huruvida man ska åka rullskidor på höger eller vänster sida. Och om man räknas som gående eller om man framför ett fordon. Osv. :)

Min åsikt är nog ganska lik: Välj den sida som passar bäst för din och andra trafikanters säkerhet! På ländsväg så kan vänster sida kännas tryggast. På cykelbana blir cyklisterna överraskade om du skulle köra på vänster sida, kör alltså till höger.

/Håkan
 
Opps sorry....

Tänkte mig inte för. :) (Fast jag misstänker att vi inte är så många rullskidsåkare.... )

Håller annars med dig Håkan och om jag minns rätt så var det förslaget som gavs i vasalöpare för något år sedan då frågan togs upp.
 
Rullor

Visst är rullskidor bra träning! Jag kan ligga på 160 i snittpuls i två timmar på rullskidorna, när jag springer orkar jag bara trekvart eller så innan benen är slut. Det tränar också fler muskelgrupper än löpning och cykling och sliter inte så mycket som löpning. En skonsam träningsform (om man håller sig på benen!).

I början tyckte jag att det var tråkigt, eftersom jag försökte åka rullor som ett substitut för den icke-existerande ländåkningen i Skåne. Jag blev frustrerad över att jag inte kunde åka på samma sätt som på snö. Nu har jag accepterat att det är två olika saker (ungefär som landsvägscykling och MTB), och anpassar tekniken vid rullåkning. Tar man det för vad det är så kan det faktiskt vara rätt kul.

På höger-vänsterskalan ställer jag mig alltid till höger (OBS! Ej ett politiskt ställningstagande!)

Rullskidor är tyvärr ganska dyrt. Förutom inköpet av utrustning så är stavspetsarna förbrukningsvara. Jag slet ut tre par spetsar den gångna vintern, och de kostar ca 100 kr per par. På kuppen slet jag nästan ut mitt diamantbryne också, vilket går på några hundra. Måste man köpa nya bakhjul kostar de 400 - 500 kr/st.

Ytterligare två försäljare av rullskidor:
http://www.gob.se/
http://www.bloms.cjb.net/

Bor du i närheten av Skåne så kan jag tipsa om en privatperson som säljer en mindre känd modell (lär dock vara lika bra som de välkända märkena) för 1500 kr paret. Har ej telefonnumret här men kan ta reda på det.

Peter
 
Detta är mycket bra träning. För att få ytterliggare likhet med längdskidåkning och tappa mindre teknik bör du på klassiska skidor byta plats på fram och bak hjulet så att du får spärren fram. Detta ger möjlighet till "bakhalt" om du glömmer bort tyngdöverföringen helt.

Du skall tänka på att skaffa ganska styva stavar och absolut inte alumniumstavar då dessa har en ovana att "studsa" på asfalten. Rullskidspetsar är ett måste och också något med möjlighet att slipa dessa. längd på stavarna går att ha samma som på längdskidor då du har längre trugor som inte sjunker ner det allra minsta. räkna med 0.9xkroppslängd skate och 0.85xkropp klassiskt.

Om jag skulle ge råd på några märken så säger jag Swenor med kolfiberkärna klassiskt och Marwe som är dem klart bästa skidorna till skate beroende på dess hjul som dessutom slits mindre än hälften så fort som dem flesta andra märkens. Pros-skis skate rullisar är också godkända.

Högersidan hållar jag mig alltid på, särskilt på mindre vägar utan sån där som vi andra skall hålla oss på. Dels så kommer det skilja mellan 30-110 i relativ hastighet med bilarna man möter. Sen så om du åker på v.sida så anser bilisten att du har koll på den och kommer därför köra betydligt mycket närmre dig, kommmer dem bakifrån och inte tror att du ser dem så går dem ut mer då de tror att du kan göra något "förvånande".
 
..alternativ

..jag kör med inlines och stavar... ger "samma" effekt som rullskidor ....har både vanliga för fin asfalt och off-road inlines för lite sämre grov/dålig asfalt...
inlines är ju mer vanligt i multisport sammanhang..
 
Vänster vs. höger...

Jag vet ej om rullskidor faller under samma lagar som in-lines, men det borde vara snarlikt.
Detta gäller för in-lines: Ifall man åker i 'promenad-takt', så är det vänster sida som gäller, och snabbare än så - höger.