Rullförslutning.

Är det nån som har koll på hur man gör en funkis rullförslutning?

Om kardborre behövs,eller om det är tillräckligt att bara sy ett band runtom,det kändes som att det skulle räcka.

peter

Material i säcken?

För att få det stramt är det ofta bra med någon form av förstyvning typ en plastlatta utmed textilbandet i remmen i överkant av säcken. Kardborre beövs ej om du försluter med fixlockspänne.

Thure

Jag har en RADICAL 18 BACKPACK från Salewa. Den har ett förstyvande band som man "rullar kring" men remmarna sitter fast så att man låser rullstängningen när man drar åt remmen.
(Går inte att förklara men bilder finns på salewa.com)

/M

Re: Material i säcken?

thureb; sa:
För att få det stramt är det ofta bra med någon form av förstyvning typ en plastlatta utmed textilbandet i remmen i överkant av säcken. Kardborre beövs ej om du försluter med fixlockspänne.

Thure

Vet inte om frågan var retorisk.Jag tog ett ben av ett par galonbyxor och sydde dit en rund botten,och dumma jag glömde att samtidigt sy fast ett handtag i botten.Får bli av med andra benet :).

Jo,jag har tänkt att sätta ett spänne upptill så att det blir som ett handtag.

Så kardborren kan jag alltså skippa.

En plastskena eller ett tunt fjäderstål under bandet blir inte det ungefär som en sån där glasögonpåse som man måste trycka ihop sidorna på för att öppna?
Så tänker jag iaf.

Tack
peter

Edit:Btw det är en packpåse.

[Ändrat av ping 2006-09-28 kl 16:11]

granbom; sa:
Jag har en RADICAL 18 BACKPACK från Salewa. Den har ett förstyvande band som man "rullar kring" men remmarna sitter fast så att man låser rullstängningen när man drar åt remmen.
(Går inte att förklara men bilder finns på salewa.com)

/M

Jodå,om du menar att det är snölåset man rullar,tanken med enbart band att vika runt är densamma.

peter

ping; sa:
Jodå,om du menar att det är snölåset man rullar,tanken med enbart band att vika runt är densamma.

Som en Drybag menar du...?
Ska du bära i den rekommenderar jag två saker:
1. Förstyvande plastskena eller nåt
2. Sätt inte spännet i mitten

/M

ping; sa:

Om kardborre behövs,eller om det är tillräckligt att bara sy ett band runtom,det kändes som att det skulle räcka.

peter

Jag har sytt en säck med rullstängning i cordura. Tyget är alltså lite "glatt". Bara jag är noga och rullar ihop ordentligt glider den inte upp. Jag ska dock ta och sy eller limma på någon centimeter kardborre mitt i öppningen, på vardera sidan om öppningen, om du förstår vad jag menar. Jag tror det skulle nog ha räckt med en fåll runt hela öppningen för att få en extra förstyvning att rulla runt. Om jag inte rullar ordentligt kan den rull upp sig (har hänt).

Lycka till
Peter P.

pal2; sa:
ping; sa:

peter

Jag tror det skulle nog ha räckt med en fåll runt hela öppningen för att få en extra förstyvning att rulla runt. Om jag inte rullar ordentligt kan den rull upp sig (har hänt).

Lycka till
Peter P.

Det är min tanke med ett band,som en förstyvning,på utsidan runt hela öppningen med spännets hona och hane på vardera sida.Ettpartre varv och klick.

peter

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg